Jutta
Jutta Love & Life 11 nov 2019

Zenuwen wanneer je naar de fitness gaat? Zo overwin je ze

De stap zetten om naar de fitness te gaan is al groot op zich, maar wanneer je eenmaal binnen bent sta je telkens weer voor nieuwe obstakels. Wat je precies moet doen met al die apparaten is vaak een groot raadsel, en zouden al die andere mensen je niet belachelijk vinden? 

Geraak je wat onder de indruk van de aanwezige spierbundels of durf je de meeste apparaten niet eens te bekijken? Dan volgen hier wat handige tips om zelfverzekerder te worden in de fitness en de machines te leren gebruiken.

1. Jij bent niet de enige die geen expert is

Het lijkt misschien zo, maar jij bent niet de enige in de fitness die niet precies weet hoe alles in zijn werk gaat. Je kijkt natuurlijk naar al die gespierde mensen die heel goed weten wat ze doen, maar het gros van de mensen voelt zich net zo onzeker. Een deel van deze mensen probeert de apparaten gewoon aan de hand van tutorials op YouTube te leren begrijpen, andere staan naast je op de crosstrainer moed te verzamelen om ooit eens een machine te proberen. Iedereen moet ergens beginnen, dus laat je vooral niet afleiden door de mensen die al verder staan dan jij.

2. Wees niet bang om hulp te vragen

Je kunt zelf heel wat uitvogelen door af te kijken van de pro’s of de afbeeldingen op het apparaat te ontcijferen, maar het grote voordeel van een fitness is dat je er gemakkelijk hulp kunt vragen. Dat hoeft niet gelijk een trainer te zijn (en hoeft helemaal niets te kosten): je kunt het ook vragen aan de persoon die net voor jou bezig was. Mensen vinden het echt niet erg om uit te leggen hoe een machine precies werkt en waar het goed voor is. Het personeel van de fitness wordt daar ook voor betaald, ze zijn er om jou te helpen.

3. Zet de apparaten op de juiste hoogte

Wanneer je eindelijk de stap hebt gezet om van de crosstrainer af te komen en je richting een totaal andere machine loopt, ga dan niet gelijk als een gek aan de slag. De persoon die het apparaat voor jou gebruikt heeft kan een stuk groter zijn geweest en het apparaat daarop hebben afgesteld. Neem even de tijd om alles goed af te stellen op jouw formaat, om optimaal gebruik te kunnen maken van de machine.

4. Check altijd de gewichten in de fitness

Als je met gewichten aan de slag wilt, is het niet haalbaar om meteen 45 kilo te tillen. Wees niet bang om bij het laagste gewicht te beginnen en steeds iets zwaarder te gaan; je hebt tijd nodig om sterker te worden en het gewicht op te kunnen bouwen. Houd in je telefoon een lijstje bij hoeveel gewicht je al aankunt en hoevaak je dit kunt herhalen, dan kun je je eigen vorderingen goed bijhouden per apparaat.

5. Confidence is key

En de laatste, maar een van de belangrijkste tips: wees zelfverzekerd. Wanneer je zelfverzekerd bent of doet alsof je weet wat je doet, is dit echt al het halve werk. Onthoud ook dat er waarschijnlijk niemand echt op je let, dus dat al die zenuwen nergens voor nodig zijn. Probeer het en je zult snel genoeg merken dat het allemaal niet zo eng is aan de andere kant van de crosstrainer. Je zult trots zijn op jezelf wanneer je straks zonder zenuwen alle apparaten afgaat.

Lees ook: Aan alle moedige beginners: 5 tips om te overleven in de fitness

Elite Daily

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Zenuwen wanneer je naar de fitness gaat? Zo overwin je ze
Sluiten