Waarom het tijd is om te ontwaken uit de droomwereld van Victoria’s Secret

Fashion

Waarom het tijd is om te ontwaken uit de droomwereld van Victoria’s Secret

Na een spraakmakend interview met Vogue lag Victoria’s Secret-CMO (de marketingbaas, zeg maar) Ed Razek onder vuur omwille van zijn controversiële opmerkingen. In dat interview gaf hij toe dat het merk een droomwereld wilt creëren, en dat een fantasie geen ruimte hoeft te bieden voor diversiteit. Als dat de droomwereld is die Victoria en haar engelen willen creëren, worden wij liever meteen wakker. 

Met opmerkingen als ‘We market to who we sell to, and we don’t market to the whole world’ en ‘Should we have transsexuals in the show? No. No, I don’t think we should. Well, why not? Because the show is a fantasy. It’s a 42-minute entertainment special. That’s what it is’ heeft Ed zich – shockingly – niet populair gemaakt.

De beste man kon het bovendien ook niet laten om concurrerend merk ThirdLove – een merk dat er haar missie van maakt om ondergoed voor iederéén te ontwerpen – te dissen en dat schoot bij heel wat mensen in het verkeerde keelgat: “We’re nodbody’s third love. We’re their first love. And Victoria’s secret had been women’s first love from the beginning.”

victoria's secret

Overtreft fantasie de realiteit?

De oprichtster van ThirdLove, Heidi Zak, liet die opmerkingen niet zomaar aan zich passeren: “You market to men and sell a male fantasy to women. But at ThirdLove, we think beyond, as you said, a ’42-minute entertainment special’. Your show may be a ‘fantasy’, but we live in reality.”

ThirdLove is niet het enige merk dat die waarden nastreeft. Zo goed als elk lingeriemerk dat de laatste jaren ontstond draagt kernwaarden als inclusiviteit hoog in het vaandel en streeft ernaar om lingerie voor elke vrouw en elke gelegenheid te maken.

victoria's secret

Oogkleppen

Heeft Victoria’s Secret oogkleppen op? Ja en nee. Het was een van de eerste merken die een aparte sectie voor plus-size lingerie ontwierp, maar ze kozen er wel bewust voor om er een zustermerk van te maken. Zo ontstond Lane Bryant.

Natuurlijk is dat een stap in de goede richting, maar het is naïef om te zeggen dat de setjes zo uit de Victoria’s Secret-catalogus zouden kunnen komen, want dat is niet zo. Het zijn mooie, vrouwelijke pasvormen, maar het is geen Victoria’s Secret. Bovendien zijn de Victoria’s Secret-modellen prachtig, maar blinken ze ook niet bepaald uit in diversiteit.

Als Victoria’s Secret een droomwereld wil creëren, mag het merk dat wat ons betreft gerust doen. Neem het ons dan alleen niet kwalijk dat wij wél met onze beide voeten in de realiteit staan. Of zoals Heidi van ThirdLove het zegt: “It’s time to stop telling women what makes them sexy – let us decide. We’re done with pretending certain sizes don’t exist of aren’t important enough to serve.”