Britt
Britt Love & Life 28 mei 2019

Weg met slapeloosheid: 5 tips om beter in slaap te vallen (met kattengifjes)

Lukt het je maar niet om in slaap te vallen na tienduizend schapen te hebben geteld? Of het nu gaat over een schoolopdracht, je werk of iets anders – je lichaam protesteert en laat je maar niet rusten. Je slaapproblemen hebben vaak te maken met iets heel anders, namelijk stress. Deze tips helpen je om beter in slaap te vallen.

1. Ga op een vast tijdstip slapen

Slaap is homeostatisch gereguleerd. Dat wil zeggen dat je steeds meer slaap nodig zult hebben, wanneer je minder slaapt. Dit geldt trouwens ook andersom: des te meer je slaapt, des te minder slaap je nodig hebt. Zorg er dus voor dat je in een vaste routine komt qua bedtijd, zodat je brein doorheeft wanneer het tijd is om te gaan slapen.

2. Smartphone aan de kant

Het blauwe licht van je smartphone geeft je brein het signaal dat het nog geen nacht is en dat je wakker moet blijven. Zelfs als je de nachtstand aan hebt staan, is het licht nog te fel. Probeer minstens één uur voor het slapen gaan niet meer naar een beeldscherm te kijken. Neem bijvoorbeeld nog een boek en ga wat lezen in bed.

3. Minder cafeïne, meer slaap

Als je elke ochtend en avond koffie nodig hebt – en het je zonder koffie niet lukt om op gang te komen – dan is dit hoogstwaarschijnlijk de reden dat je lang wakker ligt. Drink na acht uur ‘s avonds geen koffie meer en je zult merken dat je beter kunt slapen.

4. Rosé is geen goed idee

Als het op je gezondheid aankomt, kun je sowieso beter geen alcohol drinken, maar een wijntje af en toe kan zo goed smaken. Er wordt zelfs gedacht dat het helpt om in slaap te vallen, maar dit is helaas een beetje een fabeltje. Vooral in de uren vlak voordat je gaat slapen is het geen goed idee om alcohol te drinken, omdat je met alcohol in je systeem oppervlakkiger slaapt.

Lees ook: 5 dingen die er gebeuren met je lichaam als je gaat slapen met alcohol op

5. Niet werken in je slaapkamer

Je mag best in huis werken, maar probeer dit gewoon niet in je slaapkamer te doen. Het is dan namelijk heel erg verleidelijk om vanuit je bed te gaan werken en dat is niet goed. Je brein gaat je bed dan associëren met werktaken, waar je alert en wakker voor moet zijn. Dat is allesbehalve waar je je bed mee moet associëren.

4 tips om er wakker uit te zien als je amper hebt geslapen

Elite Daily

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Weg met slapeloosheid: 5 tips om beter in slaap te vallen (met kattengifjes)
Sluiten