Tessa
Tessa Health 7 okt 2019

Last van menstruatiepijn? Deze 5 tips helpen je door je regels

Alsof maandelijks bloeden al niet vervelend genoeg is, komt er vaak nog een hoop andere miserie bij je menstruatie kijken. Helse pijn, bijvoorbeeld. Naast medicijnen zijn er gelukkig ook genoeg natuurlijke oplossingen die menstruatiepijn verlichten. 

Nu heeft niet iedereen even veel last van krampen, maar als jij wel bij de gelukkigen hoort kunnen deze tips wel (een beetje) helpen.

1. Een kruik of kersenpitkussentje = life

Als je last hebt van menstruatiepijn is een warme kruik je beste vriend. Houd ze goed tegen je buik of je rug, neem ‘m mee naar bed en haal ‘m erbij wanneer je lusteloos naar Netflix ligt te gapen. De warmte helpt je spieren te ontspannen, en dus ook het spierweefsel van je baarmoeder, dat samentrekt om slijmvlies af te stoten tijdens je menstruatie.

2. Slaap in foetushouding

Als je gaat slapen, probeer dan in foetushouding te liggen. Het vermindert de pijn, én het risico op doorlekken is het kleinst in deze houding. Maar de belangrijkste reden om in deze houding te slapen is dat het gewoon mega comfy is.

3. Eet waar je lichaam om vraagt

De dagen waarop je ongesteld bent zijn niet de beste dagen om jezelf aan een strikt keto-dieet te houden. Nope, je moet juist naar je lichaam luisteren tijdens je menstruatie. Als jij behoefte hebt aan pasta met zeven soorten kaas, dan mag je jezelf dat best gunnen. Je zult merken dat je lichaam daar alleen maar positief op reageert.

4. Laat het café even voor wat het is

Als je last hebt van menstruatieklachten is het beter om alcohol even te laten. Op die manier kun je de druk van je lever houden, zodat die kan focussen op het oplossen van je hormonale acne. O ja, daarnaast betekent geen kater hebben ook minder hoofdpijn, wat al helemaal een win-winsituatie is.

5. Sporten helpt tegen menstruatiepijn

Eh ja, we weten wat je nu denkt. Het laatste waar je zin in hebt tijdens je regels is naar de fitness gaan. Je hoeft natuurlijk niet meteen naar een heftige HIIT-les te gaan, iets als yoga helpt ook al enorm. Anyway: een beetje bewegen helpt  écht tegen pijn.

Lees ook: de menstruatiecup in 6 vragen en antwoorden

Glamour

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Last van menstruatiepijn? Deze 5 tips helpen je door je regels
Sluiten