Jutta
Jutta Food 24 feb 2019

Vijf tips om je dagelijkse portie groenten binnen te krijgen zonder lange tanden

Je doet wel je best maar soms lukt het toch écht niet om genoeg groenten binnen te krijgen. Tenzij je de tomatensaus op je pizza meetelt natuurlijk. Dankzij deze tips zet jij met plezier je tanden in een bord vol groentjes. 

Volgens ons culinaire zusje Culy.be raadt het Ministerie van Volksgezondheid aan om dagelijks 300 tot 350 gram groenten te eten. Dat klinkt als iets waar je ouders over lopen te zeuren, hebben die dan toch gelijk? Hoe dan ook, je wilt natuurlijk wel genoeg vitamientjes verorberen en dat lukt je zeker dankzij deze tips.

1. Leg ze op je pizza

You had us at pizza. Onze favoriete afhaal- diepvries- én zelfmaakmaaltijd hoeft blijkbaar toch niet zo ongezond te zijn. Voor de meest gezonde versie maak je zelf een pizza of plaattaart en beleg je die met bijvoorbeeld champignons, courgette, groene asperges, paprika, tomaten en alle andere groenten die je graag lust.

groenten eten

2. Draaien maar

Maak ‘spaghetti’ van courgette, komkommer, bieten of wortels en serveer met een groentensausje. Doei koolhydraten (of voor één avond toch).

3. Meer groenten eten is een eitje

Vermom je groenten als omelet of frittata. En als je daar een korstje van bladerdeeg rond doet heb je een quiche, sort of. 

meer groenten eten

4. Smoothies

In smoothies kun je niet enkel een groot deel van je dagelijkse hoeveelheid fruit kwijt (denk aan mango, banaan of zomerfruit), sommige groenten smaken ook heel goed in een smoothie. Denk bijvoorbeeld aan spinazie, komkommer en bietjes.

Vergeet sapjes – detoxen met deze 10 groenten is the way to go

5. Uit de oven

Uit de oven smaken groenten altijd net even lekkerder dan wanneer je ze kookt. Ze krijgen dan namelijk een krokante bite. En het is nog eens een heerlijk luie manier van koken. Knal gewoon een stel wortelen, zoete aardappel, courgette, aubergine, ajuin en paprika’s in grote stukken op een bakplaat. Peper, zout, olijfolie en look erbij en dan een uurtje de oven in, zodat jij nog wat stukken kunt lezen op NSMBL.

Zijn diepvriesgroenten nu wel of niet gezond?

PS: NSMBL is er nu ook elke vrijdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook.



culy

Reageer op artikel:
Vijf tips om je dagelijkse portie groenten binnen te krijgen zonder lange tanden
Sluiten