Emma
Emma Health 2 dec 2019

Dankzij deze tips ben je sneller je bed uit, ook in de winter

Er is een soort mensen waar wij grote bewondering voor hebben. Dat zijn de ochtendmensen, die voor het krieken van de dag al vrolijk (!) rondlopen en geen zeven alarmen nodig hebben om dat warme nest te verlaten. En weet je wat: ze hebben gelijk. Snoozen is niet goed voor je, je wordt er alleen maar versufter door. Met deze tips zou jij ‘s ochtends vroeg sneller uit je bed moeten geraken, zelfs in de winter. 

1. Een beter alarm

Weinig geluiden zo vreselijk als het gejank van je wekker in de ochtend. Pleur je oude klok uit het raam en gebruik een alarm dat je niet meteen een ochtendhumeur oplevert. Een wekkerradio bijvoorbeeld, of zo’n licht waardoor je geleidelijk wakker wordt.

2. Aankleden

Als je slaapt koelt je lichaam af en vertraagt je hartslag, je lichaam moet dus even op gang komen wanneer je opstaat en daardoor heb je het koud. Leg de kleren die je gaat aantrekken in de buurt en kleed je zo snel mogelijk aan. Dit is ook een goeie hack om niet meer terug in bed te kruipen, een risico dat wel bestaat zo lang je je pyjama aanhebt.

3. Verwarming

Een van de grootste problemen is natuurlijk dat je uit een warm bed zo de kou in stapt. Maak het future you gemakkelijker door een timer op de thermostaat in te stellen, die het huis al opwarmt tegen dat jij je bed uit moet. Pro tip: leg je kleren klaar op de verwarming, véél leuker om je snel aan te kleden.

4. Water

Het klinkt niet heel leuk maar het werkt: plens koud water in je gezicht als je net uit bed bent. Drink meteen ook een groot glas water, zo voel je je meteen verfrist en wakker.

5. Douche ‘s morgens

Het duurt misschien wat langer om je af te drogen en aan te kleden, maar met een warme douche spoel je die suffe uitdrukking zo van je ochtendlijke kop. Je hoeft je haar niet eens nat te maken om daar profijt van te ondervinden.

6. Ontbijt

Ontbijt is de belangrijkste bla bla bla – maak het ochtend-jou gewoon gemakkelijk door alles voor je ontbijt al klaar te zetten. En misschien kom je met het vooruitzicht naar een lekker ontbijt wel wat sneller uit bed?

7. Slaap

Om te kunnen opstaan moet je eerst gaan slapen. Kruip op tijd in bed, dan gaat het opstaan de volgende ochtend geheid beter.

8. Drink

Drink voor je gaat slapen een glas water of twee. De kans is groot dat je dan zo dringend naar de wc moet ‘s morgens dat je niet eens kunt snoozen.

9. Wat als je voor je alarm wakker wordt?

Ken je dat, zo wakker worden voor je alarm, je toch terug omdraaien en dan een kwartier later nog moeër dan voordien uit je bed sloffen? Niet meer doen: word je spontaan wakker, kom dan meteen uit bed en beloon jezelf met een extra uitgebreid ontbijt.

10. Vertrouw jezelf niet

‘s Avonds beloof je jezelf om braaf om zeven uur op te staan, maar wanneer de wekker gaat neemt je ochtendbrein het over. En dat wil heel. graag. snoozen. Luister niet naar haar logica en kom toch maar uit bed. En wees dan overdreven trots op jezelf omdat je jezelf misleid hebt!

Lees ook: Eet je echt spinnen in je slaap?

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Dankzij deze tips ben je sneller je bed uit, ook in de winter
Sluiten