Health 2 mrt 2018 Laura

Slow down: 7 tips voor instant relaxation

We willen allemaal véél te veel, we doen véél te druk en we moeten dringend eens leren om een beetje rustig te doen. Just slow the fuck down. Is voor iedereen beter. Maar daarom hoef je echt niet meteen een heel altaar in je kamer op te tuigen of een yoga-fanaat te worden.

Slow down-tips

Mediteren en ‘zen’ worden gaat in jouw hoofd misschien gepaard met walvisgeluiden en geneuzel over chakra’s, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Denk eens na over hoe belangrijk het is om echt tot rust te komen. Slow down. In deze tijd staan we altijd ‘aan’ en is er altijd wel iets of iemand die je aandacht vraagt. Met deze simpele en concrete tips voel je je instantly zen, en nee, dat hoeft helemáál niet zweverig te zijn.

Slow down: 7 tips voor instant relaxation

Zet je notificaties uit

Dit. Werkt. Zo. Goed. Is het echt belangrijk dat je meteen ziet wanneer iemand je Instagram-post heeft geliket? Of wanneer iemand die je niet kent óók heeft gereageerd op een Facebook-foto? Je denkt dat deze notificaties geen invloed hebben op je dag, maar bij elk bliepje wordt er iets van je gevraagd. Probeer de notificaties van de minder belangrijke apps uit te zetten, en bekijk ze wanneer je er tijd voor hebt. Bevalt het je? Zet tijdens drukke periodes je telefoon dan op nachtmodus. Je telefoon licht dan niet meer op bij elk bericht. Als mensen je proberen te bellen, komen ze er pas bij de tweede poging ‘doorheen’.

Ga een klusje doen

Ja, klussen klinkt als nóg een ding op je al zo enorm lange to-do-lijst, maar een simpel taakje als de badkamermuur verven of de diepvriezer ontdooien kan enorm veel rust geven. Je hoeft er namelijk helemaal niet bij na te denken, en het is heel erg fijn en rustgevend om iets ‘met je handen’ te doen, vooral als je een kantoorjob hebt. Ook het resultaat zal je trots maken én het geeft je rust als je iets van je to-do-lijst kan schrappen wat er misschien al járen of maanden opstaat.

Simpele meditaties

Klinkt mediteren je net iets te zweverig? Laat ons je verzekeren dat mediteren helemaal niet zo hippie-achtig hoeft te zijn. Het zal je verbazen hoe heel simpele meditatie-oefeningen je kunnen helpen om alles op een rijtje te zetten en volledig tot rust te komen. Alles begint met een goede ademhaling. Ga op zoek naar je innerlijke Ingeborg, adem in – adem uit en take it slow. 

relaxation

Ga eens wat vaker wandelen

Ben jij iemand die ‘s ochtends op de fiets naar je werk racet? In het drukke stadsverkeer kan dat ontzettend stressvol zijn. Laat de fiets eens wat vaker staan en wandel naar je werk. Je zal verbaasd zijn door alle voordelen die dit met zich meebrengt. Je verbrandt niet alleen meer calorieën, maar het is ook een mooie kans om wat meer tijd in de buitenlucht door te brengen, naar je favoriete muziek te luisteren op Spotify, je gedachten op een rijtje te zetten of iets te leren door een podcast. Ook zul je zien dat je een stuk rustiger op je werk aankomt.

Treat yourself

Wees niet bang om geld uit te geven aan dingen waarvan je lichaam aangeeft dat je ze nodig hebt. Dat kan betekenen dat je best af en toe een iets te dure poké bowl mag bestellen als je voelt dat je geen energie meer hebt om te koken. Of dat je best war extra geld mag uitgeven aan een goede massage. Die lijken misschien duur, maar als je veel stress hebt, is het wel de moeite waard om in je lichaam te investeren. Voor hetzelfde geld zou je misschien wel een jurkje kopen, maar van je lichaam heb je er maar één.

Netflix kijken zonder afleiding

Wij brengen veel avonden door voor de televisie en niemand kent ons zo goed als ons Netflix-account. Toch komen we er vaak niet van tot rust –  omdat we constant afgeleid raken. Leg je telefoon dus in de keuken en probeer je echt te concentreren op de film of serie die je kijkt. Het zal je verbazen hoeveel meer je zo van je serie kan genieten.

Neem af en toe eens een mental health-dagje

Is alles op je werk even overwhelming? Gebeuren er dingen in je persoonlijke leven waar je veel stress door krijgt? Het is oké om af en toe een (mid)dagje vrij te nemen om op jezelf te focussen. Je zou bijvoorbeeld lekker in je she-shed kunnen gaan relaxen als je die hebt.

Het is eigenlijk gek dat er anno 2018 nog steeds te weinig aandacht is voor mentale klachten – zeker met het overweldigende aantal burn-outs in onze generatie. Het is wél normaal om je ziek te melden voor een snotneus, maar niet als je brein op instorten staat. Natuurlijk is het niet de bedoeling om je telkens ziek te melden als je geen zin hebt om naar kantoor te gaan, maar luister wel goed naar jezelf en naar je behoeften. Dreigt het emmertje over te lopen? Dan is het beter om een middag uit te waaien op het strand en de volgende dag weer met goede moed aan de slag te kunnen gaan.

Reageer op artikel:
Slow down: 7 tips voor instant relaxation
Sluiten