Tessa
Tessa Love & Life 14 sep 2019

Omdat we het nodig hebben: een mindfulness-gids voor dummies

Een mindfulness-cursus hier, een mindfulness-retraite daar, eindeloos veel mindfulness-boeken en ineens mindfulness-les bij de fitness. Mindfulness is overal. Het zou ons zen maken en misschien zelfs wel gelukkiger. Maar wat is het nu écht? En vooral, hoe doe je dat: mindful zijn? Ontdek er alles over in deze mindfulness-gids. 

Wat is mindfulness?

Mindfulness wordt vaak gezien als een geitenwollensokken-hobby, voor mensen die hun geluk ver weg van huis zoeken en het liefst mediteren op een berg in India, ‘op zoek naar zichzelf’. Toch is mindfulness een stuk minder zweverig dan gedacht. Sterker nog: het is wetenschappelijk bewezen dat meditatie (waar mindfulness een afgeleide van is) goed is voor zo ongeveer alles. Komen we zo op terug.

Mindfulness betekent warme belangstelling hebben voor jezelf en de wereld om je heen. Je bent opmerkzaam. Het is gebaseerd op de boeddhistische leer, waarbij de culturele en religieuze aspecten zijn weggelaten. Dus nee, je hoeft geen monnikenpak aan en laat die klankschalen ook maar weg.

De zweverige uitleg

Je beoefent mindfulness om beter om te gaan met je situatie om je welzijn en dat van anderen te bevorderen, door aandachtig te zijn dus.

Zo zweverig klinkt dat allemaal nog niet, leven met aandacht. Of om het toch wat zweveriger te benoemen: je bent aanwezig in het moment. De kunst is echter om geen oordeel te hebben. Je merkt de dingen om je heen en je gedachtes op, zonder er een mening over te vellen.

Mindfulness gaat dus niet om ‘stoppen met denken’ of ‘het veranderen van zaken’, maar eerder om het accepteren van zaken zoals ze zijn. Zodra je aandacht hebt voor het moment en je gedachten kunt laten varen, kom je erachter dat je gedachten ‘slechts’ gedachten zijn. Jij bent niet je gedachten, ze zijn niet van jou, het zijn slechts gedachten die komen en gaan.

Waarom doen we aan mindfulness?

Dan nu de hamvraag: waarom is iedereen in de ban van mindfulness? Volgens Jon Kabat-Zinn, de man die mindfulness introduceerde in de westerse wereld, helpt het beoefenen van mindfulness om het brein te trainen en structureren en zo onder andere het welzijn van de mens te verbeteren.

Het mooie van mindfulness is dat hoe meer je oefent, hoe meer je je gedachten kunt laten gaan en minder oordeelt over situaties. Hierdoor kun je dingen die er gebeuren buiten jouw macht, gemakkelijker langs je heen laten gaan en belemmeren ze je minder.

Een trein die te laat is? “Jammer, maar dan heb ik nu mooi tijd eens na te denken over wat ik graag nog eens zou willen doen.” Kun je het je voorstellen, dat je dat denkt, in plaats van boos te zijn op de NMBS? Je kunt het leren, écht.

Gezondheidsvoordelen van mindfulness

Maar mindfulness heeft nog meer voordelen. De overactiviteit in bepaalde delen van je brein, zoals het angst- en stresscentrum (de amygdala) en de frontale hersenschors (de zetel van de piekerstem) neemt af. Andere hersengebieden, geassocieerd met medeleven, empathie, geluk en creativiteit, worden juist actiever.

Dit zijn de bewezen voordelen:

  • Vermindert stressgevoelens
  • Vermindert angstgevoelens
  • Verlaagd je bloeddruk
  • Vergroot de concentratie
  • Verbetert het geheugen
  • Vermindert chronische pijn

Neem je regelmatig de tijd om te mediteren, dan verandert de structuur van je hersenen. De effecten ervan merk je na een paar dagen. Maar, net als bij anderen sporten, zul je vaker moeten oefenen om resultaten op de lange termijn te zien.

Lees ook: 5 mindfulness-apps voor als je even je hoofd moet leegmaken

Dit artikel verscheen eerder op ons zusje Bedrock.

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Omdat we het nodig hebben: een mindfulness-gids voor dummies
Sluiten