Wat als het ‘Meisje met de parel’ een influencer was?

Entertainment

Wat als het ‘Meisje met de parel’ een influencer was?

Het ‘Meisje met de parel’ reist de wereld rond, maar dan niet omdat ze een reisblog heeft: het bekende schilderij wisselt gewoon af en toe van museum. Maar wat als ze nu eens wél een influencer was? Dankzij het Instagram-account Paste in Place krijgen we een antwoord op die vraag. 

Het ‘Meisje met de parel’ als influencer

Op Paste in Place tref je een heerlijke warboel aan mash-ups van kunst, van de sexy jaren ’80 en ’90, van popcultuur en design. Een van de muzes van het creatieve brein achter het account is het ‘Meisje met de parel’, dat rond 1666 geschilderd werd door de Nederlandse kunstschilder Johannes Vermeer.

Het wereldberoemde schilderij hangt sinds 1902 in het Mauritshuis in Den Haag, maar krijgt af en toe een tijdelijke tentoonstelling in het buitenland. Paste in Place laat zien hoe de anonieme jongedame het in deze tijd had gedaan als influencer. En aan de schaarsgeklede ‘foto’s’ te zien zou ze zo kunnen wedijveren met de Kardashian-clan.

meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place
meisje met de parel, influencer, instagram, sexy, paste in place
Foto’s: Paste in Place

Wie is ze?

Het schilderij van Johannes Vermeer is een zogenaamde tronie, een studie van een opvallend gezicht, een gelaatsuitdrukking of karakter. Rembrandt, die andere beroemde Nederlandse schilder, maakte dit genre in de zeventiende eeuw populair.

De portretjes werden massaal geproduceerd en kwamen terecht in heel wat huiskamers. Anders dan bij portretten waren de modellen vrijwel altijd anoniem. Wat de modellen van Vermeer betreft: kunsthistorici zijn er niet in geslaagd om er ook maar eentje te identificeren.

We weten dus helemaal niet wie het ‘Meisje met de parel’ echt is – en waarom ze bijvoorbeeld geen wenkbrauwen heeft. Het afgebeelde meisje draagt een blauwe tulband met een gele, omlaag vallende doek.

De tulband werd nat-in-nat geschilderd en bevat tinten van een mix van loodwit en ultramarijn, met daaroverheen een ultramarijn-blauwe glacislaag. Dan heb je meteen een feitje om je nonkel mee af te troeven op het nakende kerstfeest.

Van graffiti tot zelfvernietigende kunst: Banksy’s tofste kunstwerken op een rijtje

Bron: Froot