Karlijn
Karlijn Health 29 jun 2019

Doe jezelf een plezier en neem deze noodzakelijke maatregelen als je gaat sporten in de hitte

Zolang we met een glas rosé aan het zwembad kunnen hangen klagen we niet over dit heerlijke zomerse weertje. Helaas is dat niet altijd het geval en gaat het leven ook bij dertig plus graden gewoon door. Mensen moeten werken, en mensen gaan sporten in de hitte.

Toch zijn er wel een aantal maatregelen nodig om het leuk te houden, zeker als je van plan bent te gaan sporten. In deze hitte gaat dat namelijk niet zomaar, je moet goed op jezelf passen en de nodige voorbereidingen treffen.

Als het warmer is dan 28 graden is sporten voor iedereen risicovol, ook als jij ontzettend fit bent. Bij een intensieve training kan het voorkomen dat je lichaam niet meer weet hoe het de warme af moet voeren, wat lijdt tot hittekrampen of een zonnesteek. En daar zit je natuurlijk niet op te wachten.

Maatregelen die je neemt als je gaat sporten in de hitte

Wees niet eigenwijs en neem de volgende maatregelen als jij gaat sporten de komende dagen.

1. Smeer jezelf in met een hoge factor

Als je buiten gaat sporten is het noodzakelijk om je in te smeren met een hoge factor die waterproof is, omdat je gaat zweten. Je wilt geen huidschade oplopen tijdens het sporten, dus smeer je om de twee uur in.

2. Drink genoeg

Het lijkt erg voor de hand liggend, maar we willen toch nog even benadrukken dat je écht genoeg moet drinken. Drink water voor, maar ook tijdens het sporten. Ook isotone drankjes kunnen helpen: die bestaan uit water, zout en suiker. Je lichaam neemt dit ontzettend snel op en het lest je dorst.

3. Eet genoeg

Het is begrijpelijk dat je wat minder trek hebt dan normaal als het warm is, dat kennen we allemaal. Toch is het belangrijk dat je normaal eet voor je gaat sporten in de hitte, een gezonde maaltijd doet wonderen. Van onder meer mueslirepen, bananen, ontbijtkoek en rozijnen krijg je veel energie, dus eet dit als je geen bord eten weg krijgt.

4. Ga niet op het heetste moment van de dag

Tussen 12u en 15u is de dag op z’n allerheetst, dit is écht niet het moment om te sporten. Doe jezelf een lol en vermijd dit moment van de dag. Vroeg in de ochtend of ‘s avonds zijn tijdens de hitte de beste momenten om te sporten.

5. Sport in de schaduw

Probeer zoveel mogelijk de schaduw op te zoeken tijdens je activiteiten. Doe dit door bijvoorbeeld in het bos te gaan hardlopen of in de schaduw je fitnessoefeningen te doen. Daarnaast is het heel belangrijk om rustig op te bouwen, je lichaam heeft langer de tijd nodig om te wennen aan de warmte.

6. Ga tot 70%

Normaal is het hartstikke goed dat jij voor de volle honderd procent gaat, maar met dit weer is het gevaarlijk. Ga niet verder dan zeventig procent van je kunnen als je gaat sporten in de hitte.

7. Houd je hoofd koel

Koel je hoofd steeds af met wat water of een natte handdoek. Als de warmte naar je hoofd stijgt, ben je heel ver van huis.

8. Denk na

Al deze bovenstaande maatregelen bestaan niet voor niets. Sporten in de hitte brengt de nodige risico’s met zich mee, dus gebruik vooral je gezonde verstand. We willen je echt op het hart drukken om voorzichtig te zijn en goed naar je lichaam te luisteren. Een keertje sporten overslaan is echt geen drama.

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Doe jezelf een plezier en neem deze noodzakelijke maatregelen als je gaat sporten in de hitte
Sluiten