Emma
Emma Health 22 aug 2019

Hardlopen voor haters: 6 tips waardoor je lopen zelfs leuk gaat vinden

Hardlopen is goed voor je, gratis en leuk. Behalve dan dat laatste, want mensen die het nooit doen vinden het meestal vreselijk. Lees daarom eerst deze tips voor hardlopen voor haters en binnen de kortste keren ben je niet meer te stoppen.

Hardlopen draagt bij aan een gezond gewicht, werkt stressverlagend en het houdt je in vorm. Daarnaast is het geweldig als je krap bij kas zit, want buiten hardlopen is gratis. Ondanks alle positieve punten, is het belangrijk dat je goed weet waar je aan begint en waar je op moet letten. En dan kan het écht wel leuk worden, beloofd!

1. Start met drie keer per week

Drie keer per week hardlopen klinkt misschien veel, maar als je er echt goed in wilt worden dan moet je het opbouwen en voldoende bijhouden. Zorg voor afwisseling: ga je de ene dag voor een lange(re) afstand, kies dan een korte route op een hoger tempo op de andere dag.

2. Investeer in de juiste schoenen

Bescherm je gewrichten en koop de juiste schoenen. Het beste is om naar een hardloopwinkel te gaan en hier advies in te winnen. In een gespecialiseerde winkel kijken ze naar hoe je rent en wat voor schoen daarbij past. Dit voorkomt blessures op de lange termijn.

3. Wees voorbereid op het weer

Als je er echt voor wilt gaan, bereid je dan ook voor op dagen dat het minder mooi weer is. Schaf bijvoorbeeld een winddicht jack en een sportieve zonnebril aan, zodat je ook op herfstachtige of juist zonnige dagen op pad kunt. #geenexcuses

4. Doe een warming-up

Het is belangrijk om je spieren voor te bereiden op een run. Afhankelijk van hoe intens je hardloopsessie gaat zijn, voldoet een warming-up van vijf tot vijftien minuten vaak al. Denk hierbij niet alleen aan stretchen, maar ook aan langzaam joggen of het betere huppelwerk.

5. Bouw je work-outs langzaam op

Als je helemaal geen ervaring met hardlopen hebt, dan kan het zijn dat je eerst moet starten met een intervaltraining. Dit houdt in dat je korte stukjes rent, afgewisseld met korte stukjes wandelen. Zo bouw je je uithoudingsvermogen op, waardoor je binnen een paar weken al langere stukken kunt lopen.

6. Doe altijd een cooling-down

Onderschat de waarde van een cooling-down niet. Breng het tempo fiks naar beneden aan het einde van je run, om je lichaam langzaam te laten afkoelen. Ga daarna pas stretchen. Belangrijke spiergroepen om te rekken zijn: hamstrings, quadriceps, je heupspieren en je kuiten.

Lees ook: 6 tips om wél gemotiveerd te gaan sporten

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Hardlopen voor haters: 6 tips waardoor je lopen zelfs leuk gaat vinden
Sluiten