Kritiek op cover Vogue India Kim Kardashian: whitewashing of niet?

Fashion

Kritiek op cover Vogue India Kim Kardashian: whitewashing of niet?

Dat de Kardashian-clan weleens in opspraak komt, is niets nieuws onder de zon. Deze keer krijgt Kim de volle laag vanwege haar coverfoto voor Vogue India. De controversiële cover wordt door velen beschouwd als whitewashing en vooral op Twitter krijgt Kim ervan langs. Terecht of niet?

Whitewashing is een term die vooral in de filmwereld veel gebruikt wordt en is eigenlijk niets meer dan de praktijk om blanke acteurs rollen van mensen met een andere etnische achtergrond te laten spelen. De laatste jaren steekt de term echter ook vaak de kop op in de mode-industrie. Het gaat dan vooral om blanke modellen die gekozen worden boven modellen van een andere afkomst.

Kim’s cover: whitewashing of niet?

Vogue India kwam met twee coverfoto’s van Kim en mensen zijn er op z’n zachtst gezegd niet echt blij mee. Dat Kim er goed uitziet op beide covers kan niemand ontkennen, maar mensen vragen zich vooral af waarom Vogue India geen model van Zuid-Aziatische afkomst koos.

Bovendien draagt Kim op een van de foto’s een lehenga, een traditioneel Indisch kledingstuk. En wij hebben zo het gevoel dat het ook niet echt helpt dat ze in ‘Keeping Up With the Kardashians’ opmerkte dat ze Indisch eten disgusting vond.

Vogue India reageert als volgt: “In the last 10 years, Vogue India has had only 12 international covers, including Kendall Jenner in 2017. Therefore, statistically, 90% of our covers are Indian. And we are proud of that. India has given the world so many beautiful faces to admire. After all, we are Vogue, an international brand, and we want to give the love back by featuring some of the best international celebrities on our covers. Occasionally!

Whitewashing in de mode-industrie

Of Kim’s coverfoto nu een voorbeeld is van whitewashing of niet, het is en blijft een hardnekkig fenomeen in de modewereld. Denk maar aan de all-white catwalks, make-upartiesten die niet weten hoe ze moeten werken met zwarte modellen en het feit dat we modellen met een andere etnische achtergrond nog steeds in hokjes als ‘urban’ of ‘exotisch’ duwen.

Onderzoek van Fashion Spot wijst uit dat er al wel vooruitgang is geboekt, maar dat de overgrote meerderheid van de modecampagnes nog steeds blanke modellen verkiest. In 2016 was maar liefst 78,2% van de modellen blank, terwijl slechts 8,3% zwart was en Aziatische modellen en latina’s het met 4% en 3,8% van de boekingen moesten doen. Van de veertien meest geboekte modellen dat jaar waren er slechts twee met een donkere huidskleur.

We kunnen dus wel stellen dat er nog wel wat werk aan de winkel is. Dat kaartte het Liberiaanse model Deddeh Howard vorig jaar ook al aan met haar campagne ‘Black Mirror’, door grote modecampagnes te herwerken om het gebrek aan zwarte modellen in de verf te zetten.

whitewashing whitewashing
whitewashing
Foto’s: Deddeh Howard

 

Gerelateerde artikelen