Jutta
Jutta Love & Life 14 mei 2019

Zo blijf je kalm als je eigenlijk boos wilt worden

Een onhandige ober morst saus op je nieuwe blouse, iemand kijkt niet uit en botst tegen je aan op straat of een lastige klant is onvriendelijk aan de telefoon. Er zijn zoveel situaties waarin je boos zou kunnen worden, maar omdat kalmte je echtig waar kan redden is hier een methode om toch kalm te blijven. 

De methode in kwestie heet SODA en ze werd ontwikkeld door schrijver en spiritueel leraar davidji, die net een nieuw boek uitheeft over (ont)stressen. In ‘Zonder Stress’ legt hij uit wat er gebeurt in je lijf en hersenen als je gestrest bent en – misschien nog wel belangrijker – hoe je jezelf kunt kalmeren.

Zo zeg je geen onvriendelijke woorden waar je later spijt van krijgt, en druk je toch niet op de verzendknop van die giftige e-mail die je in je woede al uit je toetsenbord had geramd.

Signalen herkennen

Allereerst is het belangrijk om je emotionele signaal te leren kennen. Wat is het eerste dat je voelt als iemand of iets je stoort? Draait je maag zich om, krijg je zweethanden, knijpt je keel dicht of begint je hart als een razende te kloppen? Dat zijn allemaal manieren waarop je lichaam roept: het wordt me te veel.

Eens je die noodsignalen bij jezelf herkent, kun je in actie treden. Met een beetje oefening slaag je er dan wel in om de situatie kalm af te handelen.

Kalm worden met SODA

Zo werkt het:

  1. Stop. Met alles wat je doet of denkt. Fluister eventueel zachtjes tegen jezelf: ‘stoppen’. Zeg even niets, stop met typen, adem diep in. Dit kan heel subtiel, zonder dat je ‘tegenstander’ het merkt.
  2. Observeer. Waar sta je? Zoom uit en observeer jezelf, zonder oordeel. Blijf uitzoomen tot je écht zonder oordeel kunt kijken, tot je twee personen ziet die tegenover elkaar staan. Wat zie je?
  3. Doe een stap terug. Creëer afstand tussen jou en de bron van je irritatie. Dat kan ook letterlijk: schuif je stoel subtiel naar achteren, ga even verzitten, of houd je telefoon even verder van je oor af. Ontkoppel jezelf even van de situatie.
  4. Activeer de allerbeste versie van jezelf. Wat zou jouw allerbeste versie in dit geval doen? De dappere, volwassen versie, die gemakkelijk vergeeft en ‘erboven staat’. Blijf even op dat punt en adem diep in.

De hele SODA-methode hoeft maar een minuutje in beslag te nemen (of meer, als je dat nodig hebt). Als je vervolgens reageert, zul je merken dat de emotie is uitgeschakeld. Vanaf dat moment ga je waarschijnlijk veel rustiger het gesprek aan, of kun je het misschien zelfs wel helemaal loslaten en het je niet persoonlijk aantrekken.

5 mindfulness-apps voor als je even je hoofd moet leegmaken

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook.



Reageer op artikel:
Zo blijf je kalm als je eigenlijk boos wilt worden
Sluiten