wpk-admin
wpk-admin Fashion 24 feb 2020

In gesprek met Lena-Sophie Röper, hoofd inkoop premium en sport bij Zalando

Er is een nieuwe generatie creatief talent in opkomst. Onbevreesde creatievelingen die iets te vertellen hebben. De creatieve sector is echter een ingewikkelde, nog altijd redelijk besloten wereld. Daarom willen wij in de rubriek ‘In gesprek met’ deze ondernemende creatievelingen een podium bieden. Deze keer: een interview met Lena-Sophie Röper, hoofd inkoop premium merken en sport bij Zalando.

In gesprek met

Bij NSMBL hebben we creativiteit, individualiteit en feminisme hoog in het vaandel staan. Binnen deze rubriek interviewen we inspirerende mensen om hun verhaal te horen. Van kunstenaars tot ondernemers, alle soorten creatievelingen komen voorbij.

Lena-Sophie Röper

Lena-Sophie startte haar carrière begin vorig decennium in New York bij Saks Fifth Avenue, waarna ze ook nog kort bij Michael Kors werkte. Inmiddels zit ze al jaren bij Zalando, waar ze inmiddels Buying Director Premium en Sport is.

© Zalando SE

Scandinavische mode

Scandinavische mode trok Lena-Sophie altijd al aan. “Toen we startte in de Scandinavische markt, keken we naar de voorkeuren van de lokale klanten. In Denemarken en andere Scandinavische landen heerst een bepaald modebeeld, waar merken als Filippa K, Holzweiler, Han Kjøbenhavn en Designers Remix bij aansluiten. Hierdoor was het een logische stap om iets met deze merken te doen.” Inmiddels zijn we een paar jaar verder en zijn deze merken niet meer weg te denken uit ons straatbeeld.

Duurzame capsule collecties bij Zalando

In samenwerking met negen Scandinavische modemerken lanceerde Zalando tijdens Copenhagen Fashion Week een duurzame capsule collectie. “Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderwerp voor al onze categorieën, maar vooral in Premium. We weten dat onze Premium-klanten producten verwachten die niet alleen van hoge kwaliteit en modieus design zijn, maar ook duurzaamheidsvoordelen bieden.” zegt Lena-Sophie.

Duurzaamheid is een complex onderwerp“, voegt ze toe, want: “er zijn veel veranderingen gaande. Zowel vanuit de merken als vanuit de klant.

© Zalando SE

Hoe gaat het samenstellen van zo’n duurzame capsule collectie dan in zijn werk? “We hebben verschillende merken benaderd en veel van hen waren direct enthousiast. We hebben daarna met zijn allen besproken hoe zij los van elkaar duurzaamheid benaderen en best practices gedeeld. Hier kwam de collectieve capsule collectie uit voort.

Het moeilijkste aan dit project? “Toch wel de alignment en de constante communicatie tussen de verschillende merken. Want iedereen heeft verschillende ideeën, die we moesten samenbrengen naar één collectie. Afgezien daarvan is het idee dat merken moeten samenwerken met duurzaamheid als gemeenschappelijk doel heel erg mooi. Het zijn tenslotte concurrenten van elkaar.” Toch was iedereen heel open en eerlijk naar elkaar.

Het was dan ook een leerzaam project. “Collaboration is key“, grapt Lena-Sophie tussendoor. Een andere les was dat duurzaamheid ook erg fashionable kan zijn, in tegenstelling tot wat veel mensen denken.

© Zalando SE

Toekomst

Momenteel is het bedrijf bezig met het verkleinen van de CO2 uitstoot, want laten we eerlijk zijn: online bestellen is niet altijd even duurzaam. Zeker niet wanneer je jouw pakketje retourneert. Toch is Lena-Sophie positief over de toekomst: “De nieuwe generatie is erg demanding als het aankomt op transparantie en duurzaamheid. Merken moeten certificaten bezitten en het moet duidelijk zijn welk merk duurzaam is en welke niet.

Ze vervolgt: “Duurzaamheid is onze verantwoordelijkheid, omdat we een voorbeeld zijn voor de rest. We kijken daarom samen met anderen naar hoe we continu kunnen verbeteren.

En dan de toekomst: hoe ziet die eruit? Lena-Sophie: “Onze duurzame collecties zullen alleen maar uitbreiden. Daarnaast werken we met een nieuwe, grote collectie die ook duurzaam zal zijn. Deze is niet alleen gericht op Scandinavië, maar zal wereldwijd worden gepresenteerd tijdens Fall/Winter 2020.

Over de toekomst van de gehele mode-industrie zegt ze het volgende: “Ik denk dat duurzaamheid niet een topic blijft waar we het zo veel over hebben. Het wordt de nieuwe standaard. De hele productieketen moet hiermee bezig zijn; het is dan geen doel op zich meer, maar een gegeven.

© Zalando SE

Zelf een steentje bijdragen

Tot slot vroegen we Lena-Sophie hoe we zelf een steentje bij kunnen dragen aan een betere wereld. Ons shop-gedrag is niet altijd even verantwoord en ook daar willen we dit jaar verandering in brengen.

Lena-Sophie:”Start met kleine dingen: gebruik minder plastic en eet minder vlees. Het zijn kleine dingen, met een grote impact. Als het aankomt op mode, dan is het belangrijk om ‘bewust’ te kopen. Denk dus goed na voordat je iets aanschaft. Ga je het echt de komende jaren dragen? Waar is het gemaakt en hoe zit het in elkaar? Kortom: investeer in stukken die lang meegaan.

Maar hoe weet je wat een long-lasting piece is? “Bedenk bij een item of je het over twintig jaar nog steeds zou dragen. Zo nee, dan is het misschien een trend-item. Dat kan oké zijn, maar wissel het af met de juiste lange termijnaankopen.

Dat zijn tips waar we wat mee kunnen. 2020 wordt een groen jaar, zeker nu jij weet hoe je jouw steentje bijdraagt.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Zalando.

Lees ook: Yas – Zalando lanceert een duurzame capsule collectie met Scandinavische merken

Reageer op artikel:
In gesprek met Lena-Sophie Röper, hoofd inkoop premium en sport bij Zalando
Sluiten