Emma
Emma Health 23 aug 2019

Ben je blut? 3x gratis sporten waar je meteen mee kunt beginnen

Fancy fitnessstudio’s schieten als paddenstoelen uit de grond en sporten lijkt het nieuwe uitgaan te zijn geworden. Alleen kost het net zoveel geld als écht uitgaan en word je er niet eens dronken van. Dat kan beter, met deze gratis sporten bijvoorbeeld. En je centjes kun je dan mooi besteden op café. 

Gratis sporten

Ja, we weten hoe fijn het is om met een personal trainer te trainen, om een extra smoothie te bestellen bij je high class-fitness en om toch te kiezen voor dat (dure!) barre-lesje in plaats van een rondje te rennen. Maar niet iedereen heeft het breed genoeg om te genieten van deze privileges.

Of het kan zijn dat je een krappe maand hebt, want ja: andere dagelijkse bezigheden zijn nu eenmaal ook duur en je huur is helaas niet gratis. Om deze reden stelden wij een lijstje met drie gratis sporten samen, zodat je zonder lege bankrekening toch fit bent.

1. Hardlopen

Een open deur, maar geen simpelere gratis work-out dan een flinke hardloopsessie. Met apps als Runkeeper en Nike+ Run Club (beiden gratis) hou je je prestaties bij en krijg je meldingen wanneer het weer tijd is om te rennen. Als dat niet helpt, dan weten we het ook niet meer.

Als je je hardloopsessie wat zwaarder wilt maken, stop dan halverwege om lunges, squats en een aantal kikkersprongen te doen.

2. Yoga

Ben je al redelijk ervaren met yoga? Dan weet je zelf waarschijnlijk wel hoe je een child’s pose, downward facing dog of andere yogapose er moet uitzien. Op YouTube zijn veel goede yogalessen te vinden, zoals de 30-daagse serie van Yoga with Adriene. Ze loodst je elke dag voor een yogasessie heen, met elke keer een ander thema. Je hoeft hiervoor geen yoga-ervaring te hebben, maar het is wel een pluspunt, omdat je dan weet hoe je de houdingen juist uitvoert.

3. HIIT work-out

Je zou misschien denken dat je hier een schreeuwende trainer voor nodig hebt, maar niets is minder waar. Koop een (dempende) yogamat, kies je favoriete afspeellijst uit, bepaal van tevoren je oefeningen en zet je timer. Doe bijvoorbeeld vier setjes van zeven minuten. Je kiest hierbij voor oefeningen als burpees, push-ups, lunges, squats en planks. Je kunt er ook voor kiezen om eenmalig te investeren in een aantal gewichten, dat is natuurlijk alsnog goedkoper dan een fitnessabonnement.

Work-outs op YouTube

Verder is YouTube je beste vriend. Op YouTube vind je namelijk elke mogelijke work-out die je gewoon thuis kunt uitvoeren. Een aantal van onze favoriete accounts:

1. Yoga with Adriene
2. Pamela Reif (haar 10 minute sixpack workout is geweldig)
3. POPSUGAR fitness (voor work-outs zonder verdere benodigdheden)
4. Emi Wong
5. Hip Shake Fitness (voor wanneer je wilt leren twerken als een pro – aanrader)

Lees ook: Zo krijg je een goed gevoel over sport vóór je daadwerkelijk begint

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Ben je blut? 3x gratis sporten waar je meteen mee kunt beginnen
Sluiten