Follow Friday #15: virtuele influencer Noonoouri

Fashion

Follow Friday #15: virtuele influencer Noonoouri

We scrollen allemaal graag door onze Instagram-feed. Om niet depri te worden van de zoveelste influencer die gratis in het Hilton mag logeren, focussen we ons het liefst op kwalitatieve content. Elke vrijdag schotelen we je een account voor waar je inspiratie uithaalt voor je eigen gram. Deze week: virtuele influencer Noonoouri. Ze bestaat niet echt, maar draagt Gucci en Dior en heeft nu al bijna honderdduizend volgers. 

Noonoouri, de eerste virtuele influencer

Met haar enorme bruine kijkers, haar perfect gave huid en haar kilometers lange benen lijkt Noonoouri geboren om model te worden. Hoewel, ‘geboren’ is misschien niet de juiste woordkeuze, want ze bestaat niet echt. Noonoouri is een computer generated image, ontsproten uit de geest van designer Joerg Zuber.

De bedoelingen van deze nieuwbakken virtuele influencer zijn echter wel dezelfde als die van de influencers van vlees en bloed: een mooie Instagram-feed opbouwen, véél volgers aantrekken en geld verdienen door samen te werken met allerlei merken. En ja, wij zijn oprecht jaloers dat zo’n getekend poppetje er na amper zes maanden in slaagt om bijna honderdduizend trouwe volgelingen te krijgen (zelf blijven we steken op 130 of zoiets) en mag samenwerken met de Versace’s van deze wereld.

Haters gonna hate

Noonoouri ‘verschijnt’ regelmatig front row op modeshows, laat zich fotograferen in prachtige baljurken en dwaalt door de virtuele straten van de grote modesteden gehuld in de laatste nieuwe collecties. Haar snel stijgend sterrendom leverde haar een samenwerking met niemand minder dan Dior op, waarvoor ze in juni de Instagrampagina een paar dagen mocht overnemen.

Niet iedereen reageert even enthousiast, zoals dat gaat. “I really want to see real models, Dior. I already have cartoon network on my cable TV. Thank you,” zegt ene leofreithas op Instagram. Veel andere mensen weten het hele idee echter wél te appreciëren en hoe je het ook draait of keert, een onbestaande influencer ís vernieuwend.

Een influencer als een ander

Dat Noonoouri een heuse fashionista is hoeven we je niet meer te vertellen, maar naast (gratis, snif snif) couture shoppen heeft ze ook nog andere interesses. Filmgeschiedenis bijvoorbeeld, bewijst een foto van haar als prinses Leia uit ‘Star Wars’. Fotografie ook, zoals blijkt uit haar eigen interpretaties van iconische shoots, zoals die met Naomi Campbell en de frisdrankblikjes in het haar. Als je doorklikt krijg je ook de originele foto te zien en de gelijkenis is waarlijk treffend.

Ter ere van Madonna’s zestigste verjaardag (shame on you als dat nieuws je is ontgaan) doste ze zich uit in de iconische puntbeha van de Queen of Pop.

Noonoouri heeft het druk

En haar geestelijke vader nog drukker, want in elk beeld – hoe eenvoudig ook – kruipt uren werk. Voor een videootje van enkele seconden reken je een week werk: elk kledingstuk wordt minutieus nagetekend op basis van bestaande collecties en elke beweging van haar ranke lijfje moet kloppen.

Het resultaat? Een tot in de puntjes uitgewerkte Instagram-feed met de meest uiteenlopende high fashion looks waar iedereen die geen Chaneltas kan betalen (wij) met enige jaloezie en met nog veel meer plezier doorheen scrolt.