Alex
Alex Health 18 aug 2019

De 3 do’s en don’ts om te onthouden als het gaat om self-care

Steeds meer mensen worden zich bewust van het belang van een goede mentale gezondheid. Gelukkig maar, want het aantal jongeren met een burn-out swingt de pan uit. Self-care krijgt meer aandacht dan ooit. Maar waar moet je precies op letten?

In een wereld waar van ons wordt verwacht dat we 24/7 on top of our game zijn, is het niet vreemd dat er af en toe kortsluiting ontstaat in ons brein. Daarom is het goed dat er steeds meer aandacht en begrip komt omtrent mentale gezondheid. Soms gaat het namelijk gewoon even niet.

Dan moet je even een stapje terug nemen om alles weer op een rijtje te krijgen. En dat is niet erg. Maar hoe zorg je dan voor die rust in je hoofd om jezelf weer op de eerste plek te zetten? We omschrijven drie do’s en don’ts als het gaat om self-care.

Self-help: do’s

Neem je tijd

Neem de tijd om stil te staan bij hoe je je voelt. Is er een bepaalde situatie waar je mee worstelt? Misschien een gevoel, of een positie waarin je je bevindt? Probeer het vooral niet te negeren als je even niet zo lekker in je vel zit. Niemand is constant blij en dat hoeft ook niet. Merk je dat je ergens mee zit, neem dan de tijd om dit gevoel een plekje te geven in plaats van het weg te stoppen.

Durf om hulp te vragen

Juist als het even niet zo lekker gaat, kan het lastig zijn om om hulp te vragen. Toch is het belangrijk om te weten dat dit helemaal niet gek is. Vrienden en familie zijn er ook om je te steunen in tijden dat het wat minder goed gaat.

Doe dingen waar je blij van wordt

Dit is de tijd om je even op je eigen geluk te focussen. Word je blij van dansen? Zet dan muziek aan en dans je een slag in de rondte. Word je blij van mediteren? Neem daar dan lekker je tijd voor. Zoek op wat goed voelt en waar jij lekker van in je vel gaat zitten.

Self-help: don’ts

Gebruik self-care niet als excuus om te shoppen

Hoe lekker het soms ook kan zijn om stress ‘weg te shoppen’, het gaat het grotere probleem niet verhelpen. Natuurlijk mag je jezelf af en toe best verwennen met een mooie tas of nieuw paar schoenen, maar besef wel dat je daarnaast het probleem bij de kern aan moet pakken.

Leef niet in de waan dat self-care alleen draait om leuke dingen

Zoals we in een punt hierboven beschreven, is het belangrijk tijd te besteden aan dingen waar je blij van wordt. Toch bestaat werken aan je mentale gezondheid niet alleen maar uit rozengeur en maneschijn. Door je alleen maar te focussen op leuke dingen, ontwijk je de kern, en dat is juist waar je zo hard aan moet werken. Het gaat allemaal om de balans tussen de fijne dingen en de confrontatie met het probleem.

Wees niet bang jezelf op de eerste plaats te zetten

Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je een botte trut moet worden die alleen maar doet waar zij zin in heeft. Wees eerlijk tegenover je omgeving over waar je blij en minder blij van wordt. Je vrienden zullen het heus begrijpen als je een keer een afspraak afzegt. Uiteindelijk doe je dit voor een goed doel, namelijk je eigen balans.

Thought Catalog

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
De 3 do’s en don’ts om te onthouden als het gaat om self-care
Sluiten