Jutta
Jutta Food 3 jan 2020

Diëten voor mensen met een sociaal leven: 10 tips

Diëten en een sociaal leven onderhouden, het lijkt een onmogelijke combinatie. Je wordt dus min of meer gedwongen om af en toe minder gezond te eten, want ja, je kunt van je vrienden toch niet verwachten dat ze alleen konijnenvoer op het menu zetten? Toch zijn er wel wat mogelijkheden om op verplaatsing op je eten te letten en dat geheel onopvallend. 

1. Eén keer opscheppen is voldoende

Geen betere manier om te zeggen dat je gastvrouw of -heer heerlijk heeft gekookt dan door nog eens op te scheppen. Niet doen. Probeer de neiging te onderdrukken om je bord bij de volgende ronde opnieuw aan te bieden, want zo sla je ook de extra koolhydraten en calorieën over.

Zeg dat je voldoende hebt gegeten en natuurlijk dat het overheerlijk was (ook als je dan soms een beetje moet liegen).

diëten

2. Plan vooruit

Als je veel onderweg bent kan het erg aantrekkelijk zijn om de eerste de beste snackbar binnen te springen wanneer je maag begint te grommen. Het stilt je honger, maar je kweekt er helaas vooral ongezonde eetgewoontes mee.

Ben je aan het diëten, bereid dan je trip goed voor en zoek alvast uit welke eethuizen er in de buurt gevestigd zijn, zo kun je een overwogen keuze maken. Of neem gewoon je eigen gezonde lunch mee natuurlijk.

Reis je veel buiten Europa, kies dan voor gerechten uit de lokale keuken. In veel gevallen zijn die veel gezonder dan het suiker- en vetrijke westerse eten.

3. Eet langzaam, gebruik chopsticks

Als je langzamer eet zul je eerder een voldaan gevoel hebben. Nu hoef je niet als een slak aan dat blaadje sla gaan zitten knabbelen; eet gewoon met stokjes (en dan het liefst wokgerechten, een steak met stokjes eten is toch wat vreemd). Je eet langzamer en dus minder en bovendien zullen je tafelgenoten zich afvragen waarom jij het wel kunt en zij niet. Gegarandeerd succes.

diëten

4. Kies bewust op restaurant

Diëten en op restaurant gaan is geen gemakkelijke combinatie, zeker als je in een matig eethuis terechtkomt. Kies daar liever voor een salade dan voor iets dat lekker klinkt, maar het waarschijnlijk niet is. Die heerlijke romige pasta eet je liever wanneer je niet op je voeding aan het letten bent en bovendien moet de kok toch al zijn stinkende best doen om een salade te verprutsen.

5. Maak de maaltijd iets pittiger

Sambal en pepertjes zijn je beste vrienden. Hou je van een redelijk gekruide maaltijd, gebruik dan geen potje met allerlei kruiden, maar gebruik sambal of pepertjes. Dit zorgt er niet direct voor dat je minder eet, het veroorzaakt wel een grotere inname van vocht. Je raadt het al: door het vele drinken eet je al direct een stuk minder.

6. Wees streng en sluit je keuken af

Het is zeer verleidelijk om tijdens een relaxte avond bij je thuis toch nog even wat uit de keuken te halen en snel te bereiden. Een midnight snack, hoe licht ook, zorgt voor extra calorieën die je eigenlijk liever achterwege laat. Door je keuken desnoods hermetisch af te sluiten en jezelf restricties op te leggen wat betreft de etenstijd, beperk je de schade.

diëten

7. Gebruik de psychologie

Wist je dat kleur invloed heeft op je gemoedstoestand? Mooi zo, voortaan eet je dus van blauwe borden. De kleur blauw zorgt er, hoe gek het ook klinkt, voor dat je minder eet. Blauw is de kleur van zekerheid en rust en werkt in op ons onderbewustzijn. Probeer het eens door je gasten verschillende borden te geven.

8. Plaats jezelf aan het einde van de tafel

Nuttig je de maaltijd met een relatief groot gezelschap, zorg er dan voor dat je de laatste bent die zijn bord opschept. Met een beetje geluk (of ongeluk, wanneer je niet aan het diëten bent) schiet er niet meer zo’n grote portie over en kun je dus niet te veel eten.

diëten

9. Vergeet light

Lightproducten beloven minder calorieën, maar zijn niet noodzakelijk gezonder dan hun gewone variant. Bovendien denk je misschien dat je dan méér lightkaas mag eten dan wanneer je gewone kaas eet (káááás), en zo kom je toch nog aan (te) veel calorieën.

Wil je efficiënt diëten, eet dan liever iets minder van échte producten. Wil je gewoon minder ruimte voor eten in je maag, drink dan voor de maaltijd een halve liter water en je zult zien dat je minder eet.

10. Begin met een soepje

Als je van soep houdt, is dit waarschijnlijk de beste tip om een gezond eetpatroon consequent vol te houden. Is het je wel eens opgevallen hoe snel je vol zit tijdens een viergangen menu? Exact, door de kleine hapjes en, jawel, de soep. Het vocht vult je maag en je eet direct een stuk minder. Ideaal als je dus niet veel, maar wel goed wil eten.

Lees ook:

Men's Journal

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Diëten voor mensen met een sociaal leven: 10 tips
Sluiten