Tessa
Tessa Beauty 25 okt 2019

5 dieetmythes die we nóóit meer willen horen

Zo gauw je nog maar iets zegt over een paar kilootjes kwijt willen, word je a) verteld dat je dat toch helemaal niet nodig hebt en b) overstelpt met goedbedoeld advies. Deze adviezen moet je in ieder geval níét opvolgen, hoe goed ze ook bedoeld zijn. 

First things first. Afvallen is een heel persoonlijk onderwerp. Wij dragen body positivity hoog in het vaandel en vinden het enorm belangrijk dat onze lezeressen goed in hun vel zitten én gezond zijn. Zie dit artikel dan ook niet als een aansporing om af te vallen, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te vinden en behouden als je daarnaar op zoek bent.

1. Ga intensief sporten en je valt vanzelf af

Je kunt uren op de loopband of crosstrainer staan en geen gram afvallen. Door je alleen te focussen op intensieve inspanningen als cardio verbrand je wel veel calorieën op het moment zelf, maar de verbranding na je training is beperkt.

Daarnaast kun je natuurlijk veel sporten, maar als je je eetpatroon niet aanpast zul je alsnog weinig tot geen resultaat boeken. Gezond eten is altijd een combinatie van beweging en dieet.

2. Blijf bij koolhydraten uit de buurt

Je kunt prima afvallen door geen koolhydraten te eten, maar echt gezond is dat niet (en je wordt er heel ongelukkig van). Je hebt complexe koolhydraten nodig om te functioneren. Die vind je in onder andere havermout, groenten, kikkererwten, fruit en meergranenproducten. Eet je veel witbrood en ben je dol op pasta? Dan kan het een goede zet zijn om die te vervangen door volkoren varianten.

5 dieetmythes die we echt nóóit meer willen horen

3. Cheat days zijn nodig om blijvend af te vallen

Jammer maar waar, door cheat days in te lassen ga je je dieet echt niet beter volhouden. Daarnaast is je lichaam in de war wanneer je spontaan een grote hoeveelheid calorieën binnenkrijgt en wordt deze extra hoeveelheid energie opgeslagen als vet.

Wil dat dan zeggen dat je nooit meer een koekje of wat chips mag? Natuurlijk niet, af en toe ‘zondigen’ kan echt geen kwaad (en geniet er dan vooral ook van), maar hou geen schranspartijen onder het mom van een cheat day.

4. Je mag nu nooit meer ongezond eten

Gelukkig betekent een dieet niet dat je nooit meer je favoriete pizza met acht kazen mag eten. Ongezond eten kan op zijn tijd helemaal geen kwaad, maar zorg er wel voor dat je niet vervalt in (oude) ongezonde gewoontes. Op dieet gaan zou dus ook moeten draaien om gezonder te leren eten, en niet om snel even drie kilo afvallen. Want die komen er nadien toch weer bij.

5. Sporten en gezond eten is het enige dat telt

Sporten en gezond eten zijn zeker belangrijk en dragen bij aan de slagingskans van een dieet, maar er is meer. Je lichaam heeft bijvoorbeeld ook voldoende rust nodig. Daarnaast is stress een grote boosdoener als je wilt afvallen. Stress tast het hormoon dat je hongergevoel reguleert aan en kan leiden tot een lagere vetverbranding. Kortom: niet te hard je best doen op je werk. Just kidding.

Lees ook: Lukt het afvallen niet? Aan deze redenen had je nog niet gedacht. 

Women's Health

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
5 dieetmythes die we nóóit meer willen horen
Sluiten