Surinde
Surinde Health 27 feb 2019

Wist jij dat je dieet belangrijker is dan sporten als je blijvend wilt afvallen?

We kennen allemaal het gezegde ‘ieder pondje gaat door het mondje’, maar wist je dat gezond eten écht belangrijker is dan extreem veel sporten wanner je blijvend wilt afvallen? Goed nieuws voor zij die de loopband pure horror vinden, slecht nieuws voor de chipsvreters (en wij zijn beiden). 

blijvend afvallen

First things first: afvallen is een heel persoonlijk onderwerp, waar je niet te licht mag overgaan. Wij vinden body positivity héél belangrijk en willen dat jij lekker in je vel zit én gezond bent. Zie dit artikel dus niet als een aansporing om af te vallen als je op een gezond gewicht zit, maar als steuntje in de rug om een gezonde levensstijl te krijgen.

De invloed van sporten op afvallen

Je kent het wel: je hebt je iets te hard uitgeleefd de afgelopen tijd en nu wil je weer op je eten letten. Je wilt snel afvallen, maar weet niet hoe je hieraan moet beginnen. Ga je juist meer sporten of kies je voor een strikt dieet?

De keuzes zijn eindeloos, maar de waarheid ligt volgens dokter Stanford, een expert van Harvard University, ergens in het midden. Volgens hem is het een van de grootste misvattingen dat je van sporten alleen afvalt.

Natuurlijk kan een extra sportboost geen kwaad, maar het is nog belangrijker om naar je voedingspatroon te kijken. Door alleen te focussen op je sportprestaties val je namelijk niet af. De meeste mensen die regelmatig sporten zijn door hun opgebouwde spiermassa juist zwaarder.

View this post on Instagram

Total ? Body ? HIIT Circuit! Tag a friend! ? . 10 reps each side: Reverse Lunge + Press 10 reps: Negative Front Raise 15 reps: Burpee Repeat 5x. I’m using a 20 lb preloaded barbell here. I recommend using between 20-40 lbs for the first move and 20-30 lbs for the second move ? #fitbodyapp . Try @fitbodyapp FREE for 7-days! Link in bio www.annavictoria.com/fitbodyapp

A post shared by Anna Victoria Workout Videos (@workoutsbyannavictoria) on

Afvallen door je voeding aan te passen

Als je nog nooit hebt gesport en jezelf voor het eerst twee keer per week naar de sportschool sleurt, dan zul je sowieso afvallen. Maar voor alle sporty spices onder ons die ook een paar kilo willen afvallen, is het belangrijk om te kijken naar wat je eet en wat je niet eet.

View this post on Instagram

just a bite | @betches

A post shared by diet starts tomorrow (@dietstartstomorrow) on

Dieet voor de lange termijn

Het belangrijkste is om je te focussen op gezonde voedingsstoffen. Je kunt simpelweg niet zonder koolhydraten of bepaalde vetten. Je lichaam heeft ze nodig om te functioneren, dus kies vooral niet voor korte-termijnoplossingen en crashdiëten.

Ga voor een langetermijnoptie die je ook kunt volhouden. Eet bijvoorbeeld op vaste tijden, met een vast aantal tussendoortjes per dag en denk op voorhand na over wat je ‘mag’ en wilt eten, dit maakt het een stuk gemakkelijker om verleidingen te weerstaan. Zo eindig je niet hongerig bij McDonald’s en voorkom je het jojo-effect.

blijvend afvallen

Drie gouden (en simpele) afvaltips

Als je blijvend wilt afvallen, dan is het belangrijk om drie dingen in je leven onder de loep te nemen:

  1. De hoeveelheid slaap die je per nacht krijgt (minimaal 7 uur wordt aangeraden)
  2. Wat je eet (skip junkfood en denk na voor je iets in je mond stopt)
  3. Vind een sport die voor jou werkt en blijf die consistent uitoefenen

Slapen is erg belangrijk, omdat je lichaam ‘s nachts als het ware ‘oplaadt’. Tijdens je slaap herstelt je lichaam van de dag (en eventuele sportprestaties) ervoor en wordt je hormoonbalans geregeld. Bovendien vermindert een goede nachtrust je honger – na een korte nacht heb je immers sneller de behoefte om naar eten te grijpen. 

Naast voeding is ook sport van belang, maar ook een goed dieet hoort daar dus bij. Als je de hele dag junkfood eet kun je je gewicht met sporten gelijk houden, maar afvallen lukt niet. Vind je het lastig om een sport lang vol te houden? Zoek een work-out buddy en je gaat het vanzelf leuk vinden.

blijvend afvallen

Kortom: als je snel, gezond en blijvend wilt afvallen, start dan met gezonde voeding en laat die zak chips voor wat ‘ie is. Succes gegarandeerd.

Vijf tips om je dagelijkse portie groenten binnen te krijgen zonder lange tanden

PS: NSMBL is er nu ook elke vrijdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook.



Popsugar

Reageer op artikel:
Wist jij dat je dieet belangrijker is dan sporten als je blijvend wilt afvallen?
Sluiten