Lissa
Lissa Love & Life 13 mrt 2019

Beginnersgeluk #1: De Antwerpse ‘paljassen’ van KLEIR.

Of het nu om een kledinglijn, een boek of nieuwe muziek gaat, in Beginnersgeluk gaan we op zoek naar opkomend talent. Waar halen ze inspiratie? Wat waren de valkuilen? Geen Bond Zonder Naam-clichés of gouden raad van tante Kaat, wel inspirerende verhalen waar je zelf iets aan hebt. Deze week: Nick Daelemans en Mathias Vertessen van KLEIR., een Antwerps kledingmerk dat een ode brengt aan de stad en de taal.

Laten we meteen met de deur in huis vallen. Zijn er nog typisch Antwerpse woorden die op jullie verlanglijstje staan?

“Tot nu toe hebben we enkel collecties voor volwassenen. Voor Tourists collectie verkopen we ook een rompertje waarop een zin uit een van zijn liedjes staat gedrukt. We gaan ook een eigen kindercollectie uitbrengen en de collectie voor volwassenen nog uitbreiden naar andere Antwerpse woorden, zoals ‘KZIENAGEIRE.’ en ‘DOEDISKALM.’.”

View this post on Instagram

Kan je wegsmelten bij het zien van een foto? #tzalwelzijn ?

A post shared by KLEIR. (@kleirantwerp) on

Waar haalden jullie inspiratie voor de kledinglijn?

“Bij klanten, vrienden en familie. Op Facebook hebben we een groep opgericht waarin we vaak polsen welke woorden of uitspraken het goed zouden doen op kledij. Aan de hand daarvan stemmen de groepsleden op de woorden die ze het leukst vinden. Er zijn ook mensen die zelf suggesties insturen en daar doen we effectief iets mee.”

View this post on Instagram

Toch maar opnieuw foto’s posten van onze truien met dit weer? ?? • • • #regenjassenhebbenweniet #winterjassenookniet #rotweer #ofni #tshirtweer #wemissenje #binnenkort #nieuwecollectie #meertruien #sweater #trui #PALJAS. #Antwerps #dialect #Antwerpen #kleirantwerp #ikkoopbelgisch #supportyourlocals #KLEIR.

A post shared by KLEIR. (@kleirantwerp) on

Is dit jullie bron van inkomsten?

“We werken allebei nog fulltime, ik (Nick, nvdr.) als web developer en Mathias als marketingmedewerker voor een HR-bedrijf. Ik heb de website van KLEIR. ontwikkeld en Mathias is de communicatieve van ons twee. Die combinatie werkt.”

“KLEIR. is altijd een bijberoep geweest, maar we zien wel hoe het merk zich verder ontwikkelt. Momenteel is het nog niet aan de orde om onze job op te geven, maar we moeten wel vaak ‘s avonds of in het weekend voor KLEIR. werken. Als die combinatie te moeilijk wordt, zal er mogelijk wel ergens geknipt moeten worden.”

Heb je mensen moeten overtuigen van jullie idee?

“In het begin dachten we dat we alles alleen zouden kunnen. We wilden het idee ook niet aan de grote klok hangen, omdat we bang waren dat mensen ermee zouden gaan lopen, maar uit die fout hebben we geleerd. Het is net heel belangrijk om je idee met anderen te delen.”

“We praatten met Stad Antwerpen, waar we een gratis uur startersadvies kregen, en we volgden inspiratiesessies en pitchten ons idee. We zagen KLEIR. eerst als een kleine hobby, maar nu nemen we het serieuzer dan ooit en kijken we kritisch naar ons bedrijf.”

beginnersgeluk kleir

Welke hindernissen heb je moeten overwinnen?

“Af en toe toe zijn er natuurlijk minder leuke momenten. Enkele weken geleden botsten we op een website die onze woorden had overgenomen. Dat is niet illegaal, want we kunnen geen claim leggen op het Antwerpse dialect, daarvoor is het niet tastbaar genoeg. Toen hebben we even gedacht om ermee te stoppen, maar de dag nadien draaiden we die knop om en gingen we gewoon verder.”

Hoelang droomden jullie er al van om samen iets op te richten?

“We leerden elkaar op jonge leeftijd kennen bij de scouts. Toen we anderhalf jaar geleden op café zaten, kwamen we tot de conclusie dat we samen iets wilden ondernemen, al wisten we nog niet wat. Eerst was het idee om lelijke kersttruien te verkopen, maar gelukkig werd het resultaat iets mooi (lacht).”

Bij de scouts gingen we af en toe truffels verkopen en elke goede verkoper weet dat je het best doet op café. In die bruine kroegen vloog het Antwerps dialect ons rond de oren, en daar wilden we iets mee doen.”

View this post on Instagram

365 keer merci voor het afgelopen jaar! Morgen kijken we vooruit. Vandaag kijken we even terug. ? • Merci aan al onze klanten, onze volgers en iedereen die van ver of dichtbij met ons in contact is geweest. Zonder jullie, geen KLEIR. • Merci @baasbaas.be, @jonathanstuyven, @veroniquedebruyne en de lieve collega-ondernemers die we via BAAS hebben leren kennen voor jullie tips en motiverende woorden. • Merci aan onze familie, vrienden en onze 2 topvriendinnen voor de hulp en het advies. • Merci aan @friendsofmohm, de eerste winkel waar we te vinden waren, voor de korte maar leuke samenwerking. • Merci @swan_market voor de leukste marktjes van Antwerpen! • Merci @sincantwerpen voor jullie inspirerende evenementen! • Merci aan onze modellen, onze fotografen, onze MUA, onze partners en onze leveranciers. • Vergeten we nog iemand? ? • • • #merci #danku #bedankt #gracias #grazie #dankeschön #toppers #allemaal #echtwaar #trotsopA #trotsopjullie #KLEIR. #opnaar2019 #merci2018 #kleirantwerp #supportyourlocals #ikkoopbelgisch

A post shared by KLEIR. (@kleirantwerp) on

Waar komt de naam KLEIR. vandaan?

“Eerst wilden we gaan voor VUNZIG., maar dat klonk wat boertig. KLEIR. is kort en krachtig en begint echt te leven onder de mensen, da’s fijn om te zien.”

View this post on Instagram

Morgen met de Scooty naar de Swan Market schuren! Vanaf 11u op de Grote Markt. In ‘t Stad. Of wat dacht u? ? • • • #scooty #opzijopzijopzij #gaan #blijvengaan #supportyourlocals #ikkoopbelgisch #kleirantwerp #TrotsopA #KLEIR. #tshirtweer #tshirt #zinin #goeiweer #nee #topweer #ziedatgeerbijzijt #swanmarket #Antwerpen #GroteMarkt #swan #swanningisnotacrime #Anvers #Antwerp

A post shared by KLEIR. (@kleirantwerp) on

Jullie hebben ook een samenwerking met Tourist LeMC, hebben we ons laten influisteren.

“Ja dat klopt. We waren al langer opzoek naar een ambassadeur met dezelfde waarden als die van ons en Tourist is daar ideaal voor. Een tijdje geleden waren we op een concert van Wally (de ex-gitarist van Tourist), en Tourist stond in het publiek. Hij zag de truien en wilde er meteen een foto mee. We gaven hem een kaartje mee en een paar weken nadien belde zijn management om de merchandise te bespreken.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

@tourist_lemc ? ? – @chris_stessens

Een bericht gedeeld door KLEIR. (@kleirantwerp) op

Mocht je eender wie kiezen, met wie zou je nog graag samenwerken?

“Een samenwerking met bierbrouwerij De Konick zouden we ook heel leuk vinden. Het is een typisch Antwerps merk en we zouden heel toffe collecties kunnen uitbrengen met hen. Verder zouden we graag werken met bedrijven of mensen die dezelfde waarden als wij aannemen.”

Hoe zien jullie de toekomst?

“We zouden graag experimenteren met dialecten uit andere provincies én eventueel met andere kledij internationaal gaan – maar dat zijn toekomstdromen.”

View this post on Instagram

Onze nieuwe totebags in het Antwerpse straatbeeld ♥️ • Nog niet kunnen scoren? Check de link in bio! ? • Thanks @mauraverdoliva voor de foto! ? • #totebag #zak #gezijtzelfnezak #tas #iseentasgeenmok? #jamaarooknezak #afdwalen #linkinbio #checktda #musthave #tstad #stad #Antwerpen #stadAntwerpen #Antwerp #design #KLEIR. #kleirantwerp #ikkoopbelgisch #supportyourlocals

A post shared by KLEIR. (@kleirantwerp) on

Tot slot: Welke boodschap zou je mensen geven die ook zelf iets op poten willen zetten?

“Ga met mensen praten. Aanvaard hulp. Er zijn heel veel instanties die je (al dan niet gratis) advies geven. Durf een sprong in het onbekende te maken, maar wees wel altijd voorbereid. Wanneer je weet waarvoor je wilt en kunt gaan, ga er dan ook echt voor.”

“Wij leerden vooral dat je niet alles alleen kunt doen en dat je niet bang moet zijn dat mensen met je idee gaan lopen. Die kans is klein en dan nog sta je voor op mensen die pas nu van je idee horen.”

KLEIR. Dat is duidelijk.

Meer KLEIR.

Wil je meer weten over KLEIR.? Bezoek dan zeker hun webshop of volg hen op Instagram.

View this post on Instagram

Vandaag kwamen de paljassen van KLEIR. bij ons op bezoek. Waarom? Dat ontdek je volgende week!

A post shared by NSMBL.be (@nsmblbe) on

PS: NSMBL is er nu ook elke vrijdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook.



Reageer op artikel:
Beginnersgeluk #1: De Antwerpse ‘paljassen’ van KLEIR.
Sluiten