Aan alle moedige beginners: 5 tips om het te overleven in de fitness

Love & Life

Aan alle moedige beginners: 5 tips om het te overleven in de fitness

Als beginnende sporter die voor de eerste keer de fitness binnenwandelt, voel je je nogal voor de leeuwen gegooid. Iedereen lijkt exact te weten wat ze aan het doen zijn met die toestellen, terwijl jij geen idee hebt waar te beginnen. Hierbij 5 tips om het als beginner te overleven in de fitness.

Je moet ergens beginnen, want ooit moet die eerste stap gezet worden. Bij fitness is motivatie the key, maar die verlies je snel -vooral in het begin. Na één keer sporten sta je al voor de spiegel naar je spieren te glunderen, maar helaas. Rome wasn’t build in one day. Met de volgende tips wordt fitnessen een stuk minder overweldigend en krijg je zo (hopelijk) toch het achterwerk van J.LO.

1. Drink voldoende water

Water drinken is sowieso een must, maar nog net iets meer als je aan het fitnessen bent. Water kan wonderen doen voor je spieren en je uithoudingsvermogen, dus drinken die handel. Dat is een handige tip die zowel voor beginners als gevorderden belangrijk is.

2. Let op met zwaardere gewichten

Als beginneling wil je je niet laten kennen en ga je vaak meteen naar de zware gewichten. De gedachte ‘hoe meer, hoe beter’ spookt door je hoofd, maar helaas is dit geen goede oplossing. Het zou nogal awkward zijn als je op je eerste training al een blessure krijgt. Begin dus rustig aan en forceer je niet te veel.

Ook voor je spieren is het belangrijk dat je je training langzaam opbouwt. Bij zware gewichten ben je minder bezig met je techniek, terwijl dat juist het belangrijkst is. Je doet beter een goede oefening met lichte gewichten, dan dat je een aardbeving veroorzaakt met vallende gewichten.

3. Train je volledige lichaam

Zeker als je net begint met fitnessen, is het niet zo slim om één spiergroep tegelijk te trainen. Zo vergroot je namelijk de kans op blessures. Probeer dus tijdens elke sessie je volledige lichaam te trainen. Bij de meeste fitnesscentra stellen ze persoonlijke schema’s op om je hierbij te helpen.

4. Ga niet te vaak

Deze tip ga je graag horen. Net als met gewichten is het ook hier belangrijk dat je niet overdrijft (ook al streelt het je ego). Je spieren hebben de rust net zo hard nodig als de training. Alleen maar bewondering voor iedereen die zo vaak mogelijk naar de fitness wil, maar té vaak gaan geeft een omgekeerd effect.

5. Vergelijk jezelf niet met de rest

We know, it’s tough. Toch is het erg demotiverend om jouw lichaam te vergelijken met dat van iemand die al jaren traint. Die krachtpatsers zijn één voor één doorgewinterde fitnesskampioenen. Je mag gerust inspiratie opdoen en van hen leren, maar vergelijk jezelf niet met hen.

Luister goed naar je lichaam en laat je vooral niet gek maken. Als je het wil, dan kun je het.

6 buikspieroefeningen om die killer abs te kweken

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook.