Alex
Alex Beauty 2 sep 2019

Lukt het je niet om af te vallen? Aan deze redenen had je nog niet gedacht

Afvallen kan heel lastig zijn. Sommige mensen verliezen kilo’s alsof het niets is, anderen lijken er maar niet in te slagen om het cijfer op de weegschaal te doen dalen. Maar waarom niet? Het kan (ook) hieraan liggen.

1. Je hormonen zijn niet in balans

Als je moe bent, onregelmatig menstrueert of angstig bent, dan kan het zijn dat je hormonen uit balans zijn. Dat is niet alleen vervelend, het kan het er ook voor zorgen dat die kilootjes er maar niet af gaan. Het beste wat je hieraan kunt doen, is een bezoekje aan de dokter brengen.

2. Je krijgt niet genoeg vitamine D binnen

Een enorm groot deel van de mensen krijgt te weinig vitamine D binnen. Een vitamine D-tekort wordt geassocieerd met gewichtstoename. Dus hup naar buiten en met je mooie snoetje de zon in jij. Da’s overigens ook goed als je niet wilt afvallen.

3. Je sport wel, maar op de verkeerde manier

Je sport veel, maar je moet je lichaam ook af en toe uitdagen met nieuwe work-outs. Daarnaast val je over het algemeen meer af van intervaltrainingen. Dat eeuwige zelfde rondje joggen moet je misschien toch eens aanpassen.

4. Je vertering verloopt niet helemaal zoals het moet

Je bent niet wat je eet, maar je bent wat je verteert en absorbeert. Als je merkt dat je vertering niet goed gaat, is dat een teken dat er van binnen iets niet helemaal lekker loopt. Slechte, langzame vertering kan de reden zijn dat afvallen niet lukt. Ook dit bespreek je het best met een arts of een diëtist.

5. Je zit op je luie reet

Je beweegt simpelweg niet genoeg. Daar kun je deels wat aan doen, door te sporten. Maar soms word je ook belemmerd omdat je job ervoor zorgt dat je acht uur van de dag op je stoel zit. Probeer in dat geval echt in je pauze even te bewegen, want je lichaam moet bewegen om gewicht te kunnen verliezen.

6. Je propt te veel in je mond

We gaan niet te veel op eten in, want je weet waarschijnlijk allang dat goed eten cruciaal is. Als jij tijdens je avondeten een kilo broccoli eet en dan denkt dat je gezond bezig bent, think again. Je lichaam kan geen grote porties in één keer verwerken. Eet daarom kleine porties, vijf à zes keer per dag. Op die manier gaat afvallen veel sneller.

7. Je kauwt niet goed

Ken je dat, dat je eindelijk iets in je handen hebt dat je al de hele dag wilde eten? Twee happen later is het op! Dat is ten eerste zonde, want heb je zelfs geproefd wat je hebt gegeten? Daarnaast krijg je zo ook niet voldoende voedingsmiddelen binnen als je niet genoeg kauwt en tenslotte zul je minder eten wanneer je beter kauwt. Je lichaam heeft immers tijd om te beseffen dat je voldaan bent, voor je een driedubbele portie op hebt.

8. Je hebt stress

Onderschat de kracht van stress niet. Stress kan zoveel invloed hebben op je lichaam dat je er uiteindelijk ook echt van aan kunt komen. CALM YO TITS en volg een lesje mindfulness.

9. Je eet te vaak buitenshuis

Een broodje ‘gezond’ hier, een etentje met vriendinnen daar: het is niet bepaald bevorderlijk om kilo’s te verliezen, zélfs als je een salade neemt. Want je weet nooit wat ze daar in de keuken in gooien om meer smaak te creëren – meestal zijn dat overigens veel olie, boter en suiker.

10. Je lever is niet in zijn beste vorm

Een paar avonden per week op café is heel gezellig, maar je lever krijgt heel wat te verduren, ook als je je niet helemaal laveloos drinkt. Dat bevordert zijn werking niet bepaald, en bovendien zitten er in al die wijntjes, pintjes en frisdrank heel wat calorieën.

Lees ook: Waarom afvallen met afslankpillen vaak geen goed idee is

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook. Schrijf je in voor je wekelijkse portie onzin!

Reageer op artikel:
Lukt het je niet om af te vallen? Aan deze redenen had je nog niet gedacht
Sluiten