9 snacks die gezond lijken, maar dat eigenlijk niet zijn

Food

9 snacks die gezond lijken, maar dat eigenlijk niet zijn

Bij NSMBL eten we graag en als dat ook nog eens gezond is, is dat alleen maar mooi meegenomen. Maar als je écht een lichte, gezonde snack wilt, kies je maar beter niet voor een van de onderstaande opties. Die lijken misschien gezond, maar zijn dat eigenlijk niet. 

1. Granola

Niks beters dan wat granola ‘s ochtends. Oké, behalve misschien donuts. Of een eitje. Koffiekoeken kunnen er ook wel altijd in. Soit, we wijken af. Granola is ook echt lekker, maar helaas niet heel erg gezond.

Het hangt natuurlijk van de soort af en of je ‘m zelf maakt of niet, maar in de meeste kant-en-klare granola zit veel suiker. Wil je minder of geen suiker eten, dan kun je beter losse muesli (zonder suiker) of havermout in je (ongezoete) yoghurt doen.

Tip: wil je de havermout wat krokanter? Rooster hem dan in een pan met eventueel wat honing.

2. Smoothies

Yoghurtdrankjes lijken gezond, maar ze bevatten vaak meer suiker dan je zou verwachten. Ben je op dieet, koop dan liever een versgeperst sapje; daar zitten ook vaak al (fruit)suikers in, maar geen toegevoegde suiker. Of nog beter: maak zelf een smoothie met magere yoghurt en vers fruit.

blender smoothie

3. Meergranenmuffins

Het woord zegt het zelf: meer granen, dat kan niet anders dan gezond zijn toch? Think again. Zo’n meergranenmuffin lijkt dan wel gezond, maar het is en blijft een muffin die met bloem, suiker en boter gemaakt wordt. Heerlijk, maar niet ideaal als je gezond wilt eten.

4. Cruesli

Cruesli lijkt healthy, maar bevat – opnieuw – veel suiker en andere toevoegingen. In een portie cruesli zitten vaak al 200 calorieën; bij dezelfde portie muesli zijn dat er slechts 120. Wil je minder suiker eten, koop dan muesli met veel granen en zaden en weinig glucose/fructose.

5. Wraps

Wraps lijken vaak een lichter alternatief voor bijvoorbeeld een sandwich, maar een ongevulde wrap bevat al bijna tweehonderd calorieën. Meergranenwraps bevatten zelfs meer calorieën dan een bruine boterham (tachtig calorieën).

6. Kant-en-klare veggieburgers

Groenteburgers klinken erg gezond, want er zitten groentjes in, toch? De kant-en-klare variant in de supermarkt zit echter vaak vol met ingrediënten waarvan je de naam amper kunt uitspreken. Ze bevatten vaak ook véél zout en smaakversterkers. Check het ingrediëntenlijstje: hoe korter en duidelijker, hoe beter. Tip: maak je eigen burgers, dan weet je precies wat erin zit.

snacks

7. Lightdrankjes

Lightdrankjes zoals cola zero, bevatten misschien geen calorieën, maar wel allerlei toevoegingen om het drankje lekker zoet te maken, zoals aspartaam. De meningen zijn verdeeld, maar echt gezond is die toevoeging natuurlijk niet. Drink – als je erop wil letten – liever water met limoen en munt, ga voor ongezoete thee of een bruiswatertje.

8. Bagels

Op de een of andere manier denken veel mensen dat bagels, zeker de meergranenvariant, gezonder zijn dan gewone broodjes. Maar of je ze nu met sla belegt of niet: een bagel bevat zonder beleg al tussen de drie- en vierhonderd calorieën. Ter vergelijking: een bruin pistoletje bevat er 135.

9. ‘Gezonde’ zoutjes

‘s Avonds in de zetel wil je vaak iets om te knabbelen en om het toch wat gezond te houden ga je voor zoutjes in plaats van chips. Ook in hartige zoute snacks zitten echter vaak onnoemelijk veel calorieën. Een portie (60 gram) kroepoek: 310 kcal. Portie Japanse mix: 250 kcal. Ter info: in dezelfde portie Naturel Chips zitten 320 kcal.

Inspiratie nodig voor gezonde én lekkere snacks? Die geven we je ook graag mee!

7 gezonde snacks die ook nog eens écht lekker zijn (beloofd!)