7 alcohol- en katermythes

Heb jij the day after ook altijd last van bonkende koppijn en draait je maag overuren? Nee? Verdwijn dan alsjeblieft uit ons gezichtsveld. Wij – en de meesten onder ons – namelijk wel. Al zijn er ook een mythes die best met een korreltje zout (en een drupje tequila) worden genomen.

1. Wodka met frisdrank of water is beter, want dat hydrateert je tijdens het drinken.

Niet waar. Frisdrank of water als mix gebruiken verhoogt de opname van alcohol in je lichaam net. Volgens Steven Richardson, van Synergy Medical Group, is het zelfs beter om gewoon pure wodka met ijs te drinken. Zo skip je ook nog eens wat extra frisdrank-calorieën.

alcohol mythes

2. Van lichtere dranken krijg je minder snel een kater dan van donkere.

Waar. Congener, een chemische substantie die geproduceerd wordt tijdens het fermentatieproces van alcohol, zorgt ervoor dat donkere dranken die kleur krijgen. Hoe meer congeners er in je drank zitten, hoe groter de kans dat je een kater krijgt. Volgens deze studie zorgt whiskey – waar 37 meer congeners in zitten dan in wodka – voor een ergere kater dan wodka.

alcohol mythes

3. Door tussendoor ook water te drinken, voorkom je een kater.

Niet waar. Een kater ontstaat niet alleen door uitdroging. Het is een combinatie van uitdroging, je bloedsuikerspiegel en de schade aan je cellen. Dit betekent natuurlijk niet dat je helemaal geen water meer hoeft te drinken, want zo doe je het misschien ook ineens wat rustiger aan met de alcohol. Nog een tip: neem nipjes van alcohol, drink het niet in één keer weg.

alcohol mythes

4. Een aspirientje nemen voor het slapengaan voorkomt een kater.

Niet waar. Richardson zegt niet alleen dat dit niet werkt, hij adviseert je ook om het niet te doen: “Motrin or aspirin can give you gastric ulcers when mixed with alcohol. If you do decide to try this, make sure to take [the pills] with food.

alcohol mythes

5. De volgende ochtend (energie)drankjes drinken verhelpt de kater.

Niet waar. Aangezien je uitgedroogd geraakt, is het natuurlijk wel belangrijk om genoeg te drinken. Maar skip de drankjes met een enorme hoeveelheid suiker, water doet prima zijn werk. Daarnaast is groene thee ook een goede kater-killer. Alcohol veroorzaakt namelijk oxidatieve stress in je cellen, en groene thee zit vol met antioxidanten die de cellen weer helen. Zorg er dus voor dat je voor het uitgaan twee glazen drinkt én twee voor het slapen gaan. Dit zou je hoofdpijn de volgende ochtend kunnen verzachten.

mythes alcohol

6. Vet voedsel na een avondje stappen is helemaal niet zo slecht voor je.

Niet waar. We zijn vast allemaal wel schuldig aan die drunk cravings. En toch wordt er net aangeraden om geen gefrituurde maaltijden te eten na het uitgaan. Aangezien alcohol al een aanslag is op je lichaam, kan het niet ook nog eens een vette hap verwerken. Dit kan de kater zelfs verergeren. Als je toch iets wilt eten, kun je het best gaan voor iets waar veel proteïne in zit. Eieren, kalkoen, kip, vis en noten zijn een goed alternatief.

mythes alcohol

7. Het helpt om de volgende ochtend nog meer alcohol te drinken.

Waar en niet waar. De methanol die door de alcohol in je lichaam komt, wordt de volgende dag afgebroken naar formaldehyde – een stof waardoor je zo’n enorme kater krijgt met hoofdpijn en misselijkheid. De enige manier om deze bijwerkingen tegen te gaan is door weer ethanol (alcohol) in je systeem te krijgen, dat dan in feite als “tegengif” werkt voor de methanol. Wij raden je daarentegen aan om de volgende dag gewoon goed uit te rusten, veel water te drinken en maaltijden te eten waar veel proteïne in zit.

mythes alcohol
Reageer op artikel:
7 alcohol- en katermythes
Sluiten