Love & Life 10 jun 2018 Lesley

6 ‘slechte gewoontes’ die zo slecht nog niet zijn

Als je gehoopt had dat ‘elke dag frietjes eten’ in dit lijstje zou staan, kunnen we je teleurstellen. Dat je niet wekelijks de McDonald’s moet binnenstappen besef je waarschijnlijk zelf wel, maar welke andere zogenaamd slechte gewoontes zijn er die – al bij al – nog zo slecht niet zijn? Stop al maar met je er schuldig om te voelen. 

Laat in de avond nog eten

Que? Hoezo willen ze onze late night snacks afnemen? ‘s Avonds eten zou je dik maken omdat je lichaam dan in ‘spaarstand’ gaat en dus meer vet opslaat. Maar wat als je écht honger hebt? Moet je dan met een knorrende maag naar bed?

Voedingsdeskundigen Stephanie Clarke en Willow Jarosh van C&J Nutrition weerleggen dat stellig. Hongerpijn kan zo intens zijn dat het je ervan weerhoudt om in slaap te vallen. Niet eten is dus niet de oplossing. Heb je echt nog trek rond een uur of tien? Dan is het prima om nog iets te eten. Houd het wel bij een gezonde, lichte snack.

Een glas wijn bij het avondeten

‘Van alcohol word je dik’ wordt vaak gezegd. Dat gezegd zijnde is een glas wijn af en toe wel zo lekker. En twee ook. Uit een recente studie naar de impact van alcohol op gewichtstoename blijkt dat het drinken van een glas wijn echt geen ramp is.

Het onderzoek – gepubliceerd in het Journal Current Obesity Reports – stelt dat frequente lichte en matige alcoholinname (maximaal twee drankjes per dag voor mannen en één voor vrouwen – iet eerlijk!) niets te maken heeft met het risico op obesitas. Als je de rest van de dag gezond eet, kun je dus best één glaasje drinken bij het diner.

slechte gewoontes

Toegeven aan je favoriete comfort food

Meestal lukt het je best om aan je dagelijkse hoeveelheid groentjes en fruit te komen, maar soms moet je gewoon echt een afhaalpizza of frietjes van de frituur. Ook hier weer is balans het sleutelwoord. Zolang je niet elke dag toegeeft aan je cravings, kan een stuk pizza op tijd en stond écht geen kwaad.

Als je alleen maar denkt dat je iets niet mag, dan ga je er ook steeds meer naar verlangen en dat pak Oreo-koekjes er toch bijnemen. En omdat je dan toch al het idee hebt dat je gefaald hebt, eet je meteen heel het pak op in plaats van het bij twee koekjes te houden.

Je work-out skippen

Nu de zomer er weer aankomt gaan we massaal naar de fitness. Ook als je geen zin hebt, sleep je je naar die gewichten en rotte toestellen, terwijl je er misschien helemaal niet effectief of productief te werk gaat. Goed nieuws: het is echt niet erg om eens niét te gaan.

Te veel sporten kan zorgen voor stemmingswisselingen, je menstruatiecyclus verstoren en je een uitgeput gevoel bezorgen. Tell us about it: wij zijn altijd behoorlijk uitgeput na één les trampolinespringen. Bovendien heeft je lichaam de tijd nodig om te herstellen na een flinke sportsessie.

slechte gewoontes

Chocolade eten

Dit moet zowat het leukste puntje uit deze lijst zijn. Al moet je hierbij wel je gezond verstand gebruiken: de witte chocolade met knettersuiker laat je het best links liggen. We hebben het hier over pure chocolade met 70 procent of meer cacao.

Over het algemeen geldt: hoe hoger het cacaogehalte, hoe gezonder de chocolade. Dit komt omdat cacao rijk is aan polyfenolen, een krachtig ontstekingsremmend middel. Verder kan cacao de bloeddruk verlagen, diabetes verminderen (door insulineresistentie te verminderen) en de bloeddoorstroming naar de hersenen bevorderen.

Netflix & Chill

Voel je je schuldig omdat je samen met je lief op de zetel al drie uur naar Netflix zit te kijken (met een stuk chocolade en een glas wijn terwijl je eigenlijk in de fitness had moeten zitten)? Nergens voor nodig! Uit onderzoek blijkt dat samen met je partner voor de tv hangen juist goed is voor de relatie.

Samen televisiekijken zou jullie helpen om je dichterbij elkaar te voelen, aldus een studie gepubliceerd in het Journal of Social and Personal Relationships. Vooral als jullie verder geen gezamenlijke vrienden hebben en niet echt een sociaal leven delen, is het goed om die connectie te hebben.

Bedrock

Reageer op artikel:
6 ‘slechte gewoontes’ die zo slecht nog niet zijn
Sluiten