Love & Life 25 mrt 2019 Tessa

5 mindfulness-apps voor als je even je hoofd moet leegmaken

Je wilt afstuderen én meteen een job hebben, met je vrienden op café en genoeg slapen, gezond eten én genieten van het leven. Dat lukt in de meeste gevallen niet allemaal meteen, en daar krijg je dan weer stress van. Gelukkig zijn er deze mindfulness-apps, die de rust in je hoofd doen weerkeren. 

De laatste jaren lijkt mindfulness steeds meer gezien te worden als dé oplossing tegen al deze drukte in onze hoofden. Volgens wetenschappers zorgt het voor meer focus op werk, minder angstgevoelens, minder cravings naar ongezond eten en meer zin om te sporten. Bij dat laatste denken wij ‘eerst zien dan geloven’, maar het is in ieder geval het proberen waard.

1. Simple Habit

Deze app draait volledig om het implementeren van mediteren in je dagelijkse routine. Het programma van de app spoort je aan om een week lang elke dag vijf minuutjes mindfulness te doen. Tijdens deze korte periodes van meditatie leer je je focussen op je ademhaling en je zintuigen. Op die manier zul je zien dat je al snel zonder na te denken gaat mediteren aka tot rust komen.

2. Happify

Happify is een fijne app voor iedereen die weleens gevangen geraakt in een negatieve gedachtestroom. De app helpt je positiever te denken en suggereert je meditatie-oefeningen op maat, nadat je een vragenlijst hebt ingevuld over je stressniveau, je leven en je houding ten opzichte van meditatie.

3. Headspace

Headspace is onze absolute favoriet. De app is heel duidelijk en ook leuk voor mensen die nog nooit hebben gemediteerd. Nadat je de gratis oefeningen hebt gedaan, ga je elke dag een nieuwe oefening uitvoeren om creatiever en rustiger te worden. Je zult merken dat je werk- of studiedagen binnenkort heel wat vlotter verlopen.

4. 10% Happier

Heb je het gevoel dat je wel een mentale coach kunt gebruiken zo nu en dan? Dan moet je 10% Happier downloaden. De app is ontwikkeld door schrijver Dan Harris en heeft als doel om mensen dagelijks vijf minuutjes te laten focussen op zichzelf.

Daarnaast heb je ook specifieke sessies voor wanneer je last hebt van stress, weinig slaap, geluk en focus. Maar mocht je toch nog extra vragen hebben, kan je ook chatten met een menselijke coach via de app.

5. Remindfulness

Als je leeft voor de notificaties van WhatsApp, je agenda, Facebook etcetera dan is deze app wellicht iets voor jou. De app stuurt je notificaties op de door jouw ingestelde momenten waarop je zou willen mediteren.

De app vertelt je op die momenten verschillende dingen. Denk aan berichten als ‘haal diep adem’, of ‘zoek iets moois op in je directe omgeving en sta hierbij stil’.

Mediteren is persoonlijk en niet elke strategie of app werkt voor iedereen. Zoek daarom een manier die bij jou past, neem je tijd en je zult zien dat je na een tijdje de koningin van mindfulness bent.

Slow down: 7 tips voor instant relaxation

PS: NSMBL is er nu ook elke woensdag in je mailbox.

Het is met kattengifkes. En Blandy, die ook.



Reageer op artikel:
5 mindfulness-apps voor als je even je hoofd moet leegmaken
Sluiten